Jump to content

Tips til hagleammunisjon


Jaktfrelst

Recommended Posts

Hei, er det noen meninger om hvilken hagleammunisjon som er bra på de forskjellige typene småvilt her i Norge?

For eksempel, skogsfugl, hare, skarv, ender, gjess, due, rype osv... Har fått smaken på å jakte med hagle igjen, men er ikkje kjent med annet enn bly og stål. Er litt dyrt hvis man skal teste alle haglepatronene på egenhånd. :P

Leste forresten om at en av desse erstatningene til bly hadde en tendens til å pulveriseres i løpet, noen som har erfart dette?

På forhånd, takk for hjelp/tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte på google: "Test av haglepatroner" og fant denne.

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290234.ece

 

Jeg jakter helst rype med Rio Venatum Bi, på grunn av høyere utgangshastighet enn de andre Vismutpatronene. Har slitt noe med å få tak i Rio av og til.

Til tiurjakt går jeg med Remington wingmaster HD i hagla. Det er dyrt, men dersom jeg får skyte etter tiur, så spiller det ingen rolle om skuddet koster 40 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Vismuth, som kanskje er det alternative haglmaterialet som benyttes mest, er sprø i forhold til bly. Altså denger du til et blyhagl med hammer blir det flatt, mens et vismuth-hagl vil sprekke og knuse. Jeg har fnnet vismuth-hagl i skutt vilt (and) som har sprukket ved treff i bein. Når det er sagt er jeg rimelig fornøyd med vismuth egentlig.

 

Det jeg bruker til diverse småvilt;

 

Gås: tungstein matrix 12/76 størrelse 3

 

stokkand/brunnakke: Vismuth (har best erfaring med rio venatum) 12/70 størrelse 4 eller 5 (begge fungerer fint synes jeg)

 

Rype: Vismuth 12/70 størrelse 5 og 6 (størrelse 6 i nederste løpet som går av først)

 

Til skogsfugl: Vismuth 12/76 størrelse 3 og 4 (disse haglstørrelsene er kanskje litt overkill til orrfugl, men liker å ha tryggheten dersom storfuglen kommer på skuddhold).

 

Det er imidlertid viktig å teste patroner selv om det er en kostbar affære. Jeg har blant annet funnet ut at eley 12/76 størrelse 4 gir dårlig skuddbilde i mi hagle. Rio venatum i "samme patron" gir et mye bedre skuddbilde. Dette kan imidlertid variere fra hagle til hagle, og det er vanskelig å si hva som passer i din uten at det faktisk er testet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...