Jump to content

Sako 75, tips til hva jeg bør gjøre!


brodsjo

Recommended Posts

Hei! Trenger litt råd fra folket her inne!

 

Har hatt en Sako 75 med laukonen stokk et par år. Kjøpte ny med 308-løp i 2006 og har vel gått 6-700 skudd med 308-løp. I fjor bytta jeg til 260-rem (nytt waltherløp, rustfritt 19mm) og lyddemper og den har vel gått 3-400 skudd.

 

Nå har det seg sånn at jeg synes børsa er for tung og det er tungvindt med 260-rem, så nå har jeg bestilt en Sauer 200 STR.

 

Vurderer nå følgende:

1. Beholde geværet som det er, mitt første gevær for egne penger så litt vemodig å kvitte seg med.

2. Bygge om geværet til jakt og gå tilbake til 308 med lettere stokk (komme under 5 kg til nordisk).

3. Selge..

 

Geværet er i god stand, ser flott ut og er nok sikkert verdt en god del kroner, som vil dekke mye/alt av Saueren+skjefte. Men en Sako 75 er jo ettertraktet da og bedre gevær får jeg kanskje ikke til jakt når jeg må kjøpe et altmuliggevær om noen år..

 

Hva ville dere gjort?

 

Vennlig hilsen, Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Nå veier vel geværet godt over 6 kg med 19mm løp, demper og Zeiss 6-24x56. Tenkte på å dreie løpet og gjøre alt litt lettere, men er litt misfornøyd med 260.rem, ønsker å ha muligheten til å kjøpe ferdigladd når jeg ikke har tid til å la selv. Alt er originalt nå bortsett fra løpet som er på. 308-løpet som jeg fortsatt har er originalt.

Link to comment
Share on other sites

Sett på det orginale 308 løpet.Kjøp en Leupold fast FX 12x40 target dot(ca $500 hos brunoshooters.com). Da er det ikke mye som skal til for at børsa går inn i jegerklassen med Laukonen stokken. I tillegg får du mye bedre balanse i børsa. Du sparer ca. 0,5kg bare på kikkertbytte.

 

Til jaktfelt og elgbaneskyting er 308 glimrende med lette kuler som gir minimal rekyl. Dessuten holder pipa 8000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...