Jump to content

sub444


stig444

Recommended Posts

Jeg skal ladde sub-ammo til 444, noen som har forslag til start ladding.

Har 350 krutt jeg tenkte å bruke.

Er det fornuftig å se på ladedata for 44 magnum, revolver-ladning for sammenligning? Løpet på rifla er jo mye lengre, det er også 444 hylsa?

Link to comment
Share on other sites

I følge QuickLoad burde det gå helt fint med N310 til 265grs kule, 10-12grs alt etter løpslengde. Og før du får fnatt over å bruke så hurtig krutt så er dette testet ut i 30-06 og 180grs kule med godt hell. Jeg ville ikke gått over 15grs uten svært gode rutiner for trykkmåling, men det burde heller ikke være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

QL må nok kjøpes ja. Det er et program for simulering/beregning av ladninger, og gjør en ganske grei jobb i de fleste tilfeller. Men som

 

Du kan helt sikkert bruke N350 også (ca13-15grs). Men har du et raskere krutt kan du like godt bruke det, det er ingen fordeler med å bruke trege krutt til slike ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt klart holdt meg unna 310, det brenner alt for kjapt til at jeg hadde stolt på det selv med veide ladinger og dobbeltsjekk!! 330, 340 og Cowboykruttet jeg ikke husker navnet på funker helt fint. Når jeg hadde 444 Marlin i en TC med lyddemper så brukte jeg 320grs kule jeg støpte selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt klart holdt meg unna 310, det brenner alt for kjapt til at jeg hadde stolt på det selv med veide ladinger og dobbeltsjekk!!

 

Ikke si det til mauseren min da, den ser ut til å like N310 :wink:

 

At kruttet brenner raskt er helt riktig, og det er nettopp det som gjør det så egnet til sub-ladninger i store hylser. Husk at brennhastighet er avhengig av trykk, og i slike ladninger er det svært lavt. Så brennhastigheten ser ikke ut til å være noe problem, tvert i mot. En annen fordel er at man kan klare seg med så lite krutt at det faktisk ikke er fysisk mulig å få overtrykk om du så sveiser igjen pipa rett foran kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde med 10 gr 350 og 240gr swc, ble forholdsvis stille, men ikke så stille som jeg hadde håpet. Demperen er en A-tec med 6 moduler, børsa en marlin 444. Finnes vel kuler bedre egnet til formålet. Må få testa ladningen i kronograf, mistenker at det er veldig lavt trykk, hylsa sota en god del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...