Jump to content

rådyrjakt i møre og romsdal


b12bentzen

Recommended Posts

Enkelte plasser er det vel so stor rådyrstamme at det vil være meir enn nok av dei, sjølv etter ein hard vinter. Både Averøya og Gossen er jo kjente rådyrparadis. Eg er ikkje kjent med om det er lett å få jakt der, men det skulle ikkje forundre meg at det let seg gjere.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte plasser er det vel so stor rådyrstamme at det vil være meir enn nok av dei, sjølv etter ein hard vinter. Både Averøya og Gossen er jo kjente rådyrparadis. Eg er ikkje kjent med om det er lett å få jakt der, men det skulle ikkje forundre meg at det let seg gjere.

 

Jakter selv på averøy,er ikke så veldig lett å få jakta rådyr på averøya for "utabygds"da nesten hele øya er indelt i 2 storvald.Men hvis du har bekjentskaper innen jaktlaga så lar det seg vel fixe.....

Link to comment
Share on other sites

Jakter selv på averøy,er ikke så veldig lett å få jakta rådyr på averøya for "utabygds"da nesten hele øya er indelt i 2 storvald.Men hvis du har bekjentskaper innen jaktlaga så lar det seg vel fixe.....

Veit du korleis avskytinga er på rådyr der? Eg veit om jaktlag andre plassar som ikkje bryr seg særleg om rådyra, og jaktar nesten utelukkande på hjort. Det kunne kanskje gått an å sneket seg inn på eit jaktlag for jakte rådyr, utan å blande seg inn i hjortehaustinga?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Her bør enkelte gjøre litt research før de uttaler seg.

På averøya har vi 5 storvald når det gjelder storvilt.

Når det gjelder rådyr jakta er den fordelt på 42 enkeltvald der de valdene som er inkludert i disse storvaldene er tildelt fri kvote på rådyr. Enkeltvald som står utenom storvaldene har tildelt kvote som tilsvarer maks antall tildelte dyr pr mål. Årlig felles +/- 300 rådyr på øya.

Når det uttales at for grunneierene er det hun hjort som gjelder, er dette direkte sludder og vås, Det blir aktivt jaktet vel så mye på rådyr som på hjort på øya av de fleste jegere både før og under hjortejakta, men under hjortejakta blir hjort prioritert da det er vesentlige beiteskader på øya både på inn og utmark. Derfor viktig at hjortekvoten bør fylles mest mulig. Skog og beitemark har høyere verdi en tulipanene i hagen.

Det er også ofte at noen forskjellige vald samkjører seg enkelte helger til ren rådyrjakt, men dette kan bestemmes på fredag og utføres på lørdag, så det er kort varsel. Var selv med på et raid i helga der vi tok 4 rådyr i tillegg til noen hjort.

 

At det er vanskelig å komme til jakt på averøy kan kanskje begrunnes i at det er forholdsvis små eiendommer og mange grunneiere somm er sammenslått til vald. Av disse grunneierene er det en høy andel som jakter selv og kvotene blir fordelt derav. Jeg har iallefall inntrykk av at "kapitaljeger" fenomenet er lite ønsket på øya da verdien av å få jaktet selv er høyere en pengeverdien.

 

Jeg sitter tilfeldigvis også i den lokale jeger og fiske forening, vi vil hjelpe folk som vil ha jakt, men vi har desverre ikke så mye å hjelpe med.

 

Får jeg lov til å spørre hvor du så de 58 rådyrene på 15 kilometer Jegerak? I så fall er du en av de første..

Link to comment
Share on other sites

På Aukra/Gossen selger dem rådyr kort. Hva det koster eller hvor en år kjøpt det er jeg ikke sikker på. Det er ihvertall nok rådyr å jakte på i området her irundt. Trodde rådyr stammen kom til å få en knekk sist vinter, men har aldri sett så mye rådyr som iår. Går en liten flokk rundt huset mitt hver natt. Men mulig rådyr bestanden gått ned lenger inn i landet der det har vært en enda kaldere og hardere vinter.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...