Jump to content

Med / uten gaschecks på blykuler.


Ruger no.1

Recommended Posts

Jeg fikk ei eske med forskjellige kulestøpeformer av en kjenning og der var det blant annet ei form fra Lyma som ga fra seg 158 gr swc kuler i kal 358. Disse kulene er beregnet for gaschecks, noe jeg ikke har brukt veldig mye av tidligere og spørsmålet er derfor:

Er det noe problem å bruke disse kulene uten gaschecks. Kulene har to smøreriller i tillegg til krymperille. Kulene skal brukes til "vanlige" 38 spes. ladninger.

 

Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brydd meg med å skyte uten selv, men har sett noen skrive om det. Synes som det går greit i moderate hastigheter om legeringen passer. Blir vel litt som beavel base kuler, m.h.t. gas strøm forbi basen. Er kulene av rett hardhet, vil basen utvide seg og tette for gassen og hindre blying.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har skutt fulle ladninger med 44mag og N110 og ei 300gr selvstøpt Mimek kule som er beregnet for gaschek,uten å bruke gaschek.

Presisjonen er likedan med og uten gaschek.(sjekket med kikkert på S&W på 100m)Ingen blying uten gaschek.

Med lette kuler blir det fort blying med kraftige ladninger nært max.På slike kuler bruker jeg gaschek.

Du kan jo lett fjerne helbasen for gaschekken i kuletanga ved å borre ut denne.

Har prøvd det på noen tenger og det fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Kulefettet kan påvirke kruttet. Spesielt dersom fettet smelter.

 

Er dette virkelig et praktisk problem?

 

Litt synsing:

Det må være fettet bak på kula som teoretisk kan skape problemer. Det andre fettet er forseglet i rillene på kula da hylsa tetter rundt. Hvor mye fett man har der hvor gas checken skal sitte vil selvfølgelig ha en betydning.

Så er det kruttmengden. 2.5 grain N310 krutt vil sikkert bli mer påvirket av litt smeltet fett enn eksempelvis 12 grain N110.

 

Skulle det så være et problem, så finnes det alternative smøremidler.... Lee Allox er et alternativ.

Og sist men ikke minst: Hvem oppbevarer ammo i temperaturer over 80 grader?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...