Jump to content

får ikke treff med salongriffla


jegerjente38

Recommended Posts

I dag har jeg og min mann og mine barn kost oss ute og skutt med rifle og luftvåpen.

Jeg har lengst erfaring med å skyte og ble derfor satt til å skyte inn et nytt kikkertsikte til salongeværet.

Innskytingen gikk veldig greit og endte opp med bare niere. Men når min som har litt skyteerfaring skulle skyte fra samme avstand som meg så fikk han ikke et eneste treff. Han traff med det gamle kikkertsikte som er skikklig dårlig men ikke med det nye???

Han hadde også store problemer med å treffe med luftgeværet og luftpistolen. Når han skyter med hagla mi på lerduer så treffer han ihvertfall noen lerduer. Jeg har ingen problemer med å treffe med noen av våpenene, blir ikke alltid en fulltreffer men jeg treffer da.

Til og med barna treffer med luftvåpenene. Nå er han skikkelig deppa og har liten lyst til å skyte med rifla lengre.

Noen som har noen tips eller ideer???

Link to comment
Share on other sites

Dersom han får samling, men samlingen sitter vekk fra sentrum kan det skyldes at han holder rifla på en annen måte en deg. Sitter treffene over hele skiva er det kun trening på avtrekk og koordinering som skal til. Det kan og skyldes problemer med dominant venstre øye dersom han skyter høyre

Link to comment
Share on other sites

Her kommer noen tips som forhåpentlig kan være til hjelp.

Jeg ville begynt med og ta med en STOR pappeske eller spenn opp gråpapir på den avstanden geværet er skutt inn på. Lag en kryss midt på med stolpene vertikalt og horrisontalt. Lag i tillegg et tilsvarende kryss i hvert hjørne. Så kan han begynne og skyte en 3 skudd serie, i midten. Hvis dere ikke finner skudda hans i skiva gjentar han prosedyren på kryssene i hjørnene til dere finner igjen skuddene.

 

Hvis man skyter med anlegg er det gjerne er par faktorer som fører til at man får dårlige treff.

1. Øyeavstand. En kikkert har en optimal øyeavstand. Dvs avstanden fra kikkerten til øyet. Logisk, hvis han er større enn dere. Da vil avstanden hans bli mindre. Noe som fører til treffpunkt forandring og dårlig samling. Hvis googler kikkertmerke så burde du kunne finne ut idielle øyeavstanden

2. Tilt på geværet. Dvs at han holder det skjevt og stolpen på retikkelet ikke lenger står vertikalt. Det gir som regel treffpunktforandring enten mot høyre eller venstre avhengig av hvilken vei man tilter. Men hvis man tilter likt hver gang, burde gi en ok samling likevel.

3. Feil plassering i forhold til kjernelinjen. Hvis han legge ann kinnet annerledes i forhold til den som har skutt inn og kjernelinjen på våpenet. Da mener jeg enten for mye til høyre eller venstre vil det påvirket treffpunktet. Noen som kan være tilfellet hvis det er str forskjell på de som skyter.

3. Avtrekk. At man er skudd redd og napper av avtrekket. Gir gjerne dårlig samlinger og treffpunktet flytter seg. Om han napper og er skuddredd finner du ut om du lader våpnet for han og lader tomt innimellom. Da vil man veldig lett se om han tar et nøyaktig avtrekk eller ikke.

 

Utifra det du skriver vil jeg tippe at det er en blanding av alle disse tingene. Men jeg ville begynt fra toppen og jobbet med nedover.

Siden både du og ungene treffer vil jeg tippe at han er litt større enn dere. Og derfor får feil øyeavstand,kjerne linje og i tillegg ligger nok siktelinja hans noe høyere i tillegg.

Bare noen tips

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...