Jump to content

Kan man drepe en tennhette med olje?


høggern

Recommended Posts

Det spørsmålet stilte jeg meg selv etter å ha lest i div litteratur at "dersom man skal støte ut en tennhette bør man spraye 5-56 eller WD40 nedi hylsa for å uskadeliggjøre hetta.

 

Tilfeldighetene gjore at jeg hadde endel hylser med hetter jeg skulle kvitte meg me.

Endel gammel tysk ww2 ammo (fra 33-43), endel norsk førkrigs krag ammo (fra ca 1923), fransk mil ammo (fra 1933) osv som jeg spraya 5-56 nedi og prøvde sette av.

 

 

 

Denne testen skrev jeg om på sluttstykket, noen som er gode til å google eller no anna som klarer finne dette i den formen jeg skrev det der? For da hadde jeg me en fordeling av hvor mange som gikk av osv.....

 

Hvis ingen finner det, kan jeg prøve å rekonstruere sånn noenlunde....

Link to comment
Share on other sites

Websiden The Box Of Truth har forsket litt begrenset på emnet her

Etter deres tester så skades ikke tennhetter av hverken Birchwood Casey Synthetic Gun Oil, Break Free CLP, Kroil Penetrating Oil, Hoppe's #9 Bore Solvent eller WD-40. Men dette var altså påføring bakfra, og ikke inn i hylsa.

 

Forøvrig veldig mye annen morsom og nyttig info på den websiden.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Har testa inni hylsa jeg.

Men har ikke statistikken her. men konklusjonen var at de aller fleste hettene gikk av selv med vann og olje oppi. Selv etter 24 timer "i bløt".

 

testa 5-6 typer hetter. å de det var lettest å drepe var nye boxerhetter. Militære berdanhetter som ble brukt på 80-90 tallet i nato ammo sviktet aldri....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...