Jump to content

Avelsråd


Rovviltjäger

Recommended Posts

Hei !

 

Interessert i kommentarer til følgende som stod inne på spets klubben sine sider:

 

ADVARSEL !

Det har gjennom siste året vært oppdrettet for få valper av våre to raser. Dette fører til at USERIØSE OPPDRETTERE dukker opp og produserer valper i stor skala.

Her får du valper uten nødvendig dokumentasjon som avlsrådet i NSFN forlanger.

De fleste blir omsatt på Finn.no

KJØP DERFOR VALP ETTER PARING SOM ER ANBEFALT AV AVLSRÅDET I SPESIALKLUBBEN.

 

Hva mener dere om dette ?

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg vet omfanget og alvorlighetsgraden i dette, så synes jeg absolutt at man skal holde seg til avlsrådets anbefalinger. Men er man seriøst interessert i å ha spets som jakthund så sjekker man uansett linjene bakover fra valpen, og ser etter jakt- og utstillingsmeritter i minst 4 generasjoner. En stamtavle er et minimum.

 

Useriøst masseoppdrett bør boikottes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker dette på samme måte som Jibrag. Uansett, det viktigste når man skal handle en jakthund, er at den stammer fra foreldre som jakter. Den eneste måten å få det dokumentert på, er jaktprøver. Uten jaktprøver, har du ingen annen garanti enn eierens ord. :? Når det gjelder finn.no så har jeg selv det inntrykket at de useriøse oppdretterne er ganske enkle å gjennomskue. :) Men for en førstegangs hundeeier er det kansje ikke så enkelt. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i, men er det ikke å ta litt vel hardt i når en nærmest stigmatiserer alle som annonserer på Finn.no som useriøse ?

 

Tja, kommer vel litt an på hvordan en leser uttalelsen - for min del leser jeg det som at hovedbudskapet er at man skal kjøpe valp etter kull godkjent av avlsrådet for NSFN, og ikke en advarsel mot annonser på Finn.no...

Helt korrekt observert, følg avlsrådets anbefalinger og sjekk stamtavlene, det er mitt budskap. :wink:

Det gjelder forøvrig alle raser, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Regner med avlsrådet kommer med en generell advarsel, men det er nok en spesiell annonsør på finn som har initiert denne advarselen... Er endel oppdrettere som avler i vei for pengenes skyld. Gjerne oppført med "nordens beste jaktlinjer" og "jaktgaranti".

 

For å kunne drive målrettet avl av en så liten rase mener jeg man avhengig av et avlsråd som har fullstendig oversikt over rasen og kan sette avlen i system.

 

Uansett ville jeg aldri kjøpt en jakthund uten å tatt kontakt med raseklubb eller avlsråd for å kryssjekke (selv om en flott stamtavle er forevist)

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at avlsrådet er der. Jeg sammenligner litt med Schweizeren, siden det er en rase jeg har og den er også liten. Når jeg skulle ha valp kontaktet jeg avlsrådet og fikk god hjelp: de har oversikten over fødte valper og ventede valper.

 

Er ikke valpene godkjent av avlsråd, er det som regel en grunn til det!

Link to comment
Share on other sites

Gjerne oppført med "nordens beste jaktlinjer" og "jaktgaranti".

 

Spør om jeg kjenner til det for spetsen og østsibirsk laika :?

 

Ingen avlsråd går ut med en sånn advarsel om det ikke er en reell grunn til bekymring.

Oppdretterne det henvises til (på en veldig nøktern måte) er ikke de som kommer med et kull hvert jubelår, men oppdrettere som til stadighet har kull, og overforbruker tisper og hannhunder langt over det avlsrådene anbefaler som maksimale grenser for antall kull.

 

Noe dokumentasjon på at hundene jager finnes ikke, med unntak av en hund (for de tidligere nevnte rasene) som jeg vet om, og vi snakker om oppdrettere som har 10-12 hunder og i noen tilfeller nesten det tredobbelte av ymse raser.

Får ikke trenet så mange hunder, og da er det ikke rasens beste man tenker på, som jo MÅ være oppdretterens ytterste mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er jo heller ikke kun jakt ferdigheter som avelsrådet kontrolerer. Både eksteriør og sykdommer er veldig viktig.

Spets har lenge hatt "problem" med eppilepsi, og dette prøver selvfølgelig avelsråd og få avlet vekk, sammen med andre sykdommer.

Kjøper "vi" derfor valper av oppdrettere som går utenom avelsråd kan vi medvirke til att dette problemet vedvarer i større grad.

 

Første hunden jeg kjøpte da jeg var uerfaren og ivrig var en nobs fra en "useriøs" oppdretter. Den var jo selvfølgelig etter nordens beste jaktlinjer og skulle garantert bli en bra jager. Jeg var som sagt ivrig og var i skogen ca 3 dager i uka første året.

Viste seg og være noe laika i hunden litt oppi stamtre, og hunden er totalt uduglig på jakt:P

Vet att dette er kun min egen feil att jeg ikke sjekket opp bedre, men hadde 0 erfaring og kjøpte det første jeg kom over, trodde en jakthund var en jakthund:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...