Jump to content

Utsatt for "svindel", politiet ordnet opp :o)


Sako243

Recommended Posts

Hei!

Kommer en liten historie om en svindel eg ble utsatt for ved kjøp av ei rifle.

 

Startet i 2006 på vårparten, ville ha meg ei ny rifle, og hadde tenkt lenge på ei Weatherby 460, saumfarte nettet og blad ei god stund før eg endelig fant ei som var til salgs og var pen.

Ringte selgeren og fikk vite at rifla stod i butikk, for butikken skulle selge rifle for en privatperson.

Sa at eg var intressert i å kjøpe den og at eg bare måtte få våpensøknaden godkjent først og det var ikke noe problem.

Gjekk 2-3 uker og våpensøknaden var i boks,(søkte samtidig på Sauer 200 STR også), reiste så til butikken, hadde pratet med eieren av rifla og han sa at de i butikken skulle ordne salget, så skulle han få pengene og papira fra butikken.

Når eg kom til butikken så var ikke butikkeieren tilstede, og butikken skulle legges ned, slik at det var et eksternt firma som skulle selge ut varebeholdningen, men det var jo ikke noe problem, siden riflen eg skulle ha ikke tilhørte butikken. Fikk riflen for avtalt sum, leverte våpenpapira, fikk blåkopien, så skulle han i butikken ordne resten, med papira og pengene. Tok meg med rifle hjem lykkelig.

Bestilte ladeutstyr og leverte rifle til en liten jobb hos børsemaker og alt var i skjøneste orden.

Etter 1-2 mnd så fikk eg papira på Saueren, men ikke noe Weatherby rifle, litt rart tenkte eg, men slo meg til ro med at det sikkert var pga at eg handlet rifla i et anna politi-distrikt så kanksje tok litt tid med papira. Gikk vel ca 2 mnd til uten å fått noe våpenkort, så da ringte eg til Våpenkontoret og etterlyste de, og fikk da vite at de aldri hadde fått papira på den rifla.

Begynte å bli litt svett og iritert over at de andre ikke hadde ordnet det, klarte å finne igjen nr til eieren av rifla og ringte for å høre hvorfor det ikke hadde blitt sendt.

Fikk da bekrefta min verste mistanke, han i butikken hadde betalt pengene til eieren av rifla og ikke hadde han fått papira. Eieren av rifla ville jo heller ikke skrive under våpenpapira, siden han ikke hadde fått pengene sine. Begynt å bli jævla forbanna, og tenkte at nå hadde eg mista både penga og redd for å miste rifla også. Hadde heller ikke tlf-nr til han eg handlet av i butikken. Fant igjen blåkopien på rifla, han hadde heldigvis stempa med firma-navnet sitt, så eg klarte å få navnet på firma, gjekk også inn på brønnøysund-registeret og fikk tak i navnet på mannen så eg fikk alle telefon-nummra hans. Ringte han og fikk tak i han, han påstod hardt at pengene var overført og papira var i orden. Ringte eieren av rifla og forklarte saken, men han påstod sitt. Ble mange samtaler fram og tilbake, og mye tapt arbeidstid, og mye sinne og forbannelse over uærlige folk. Krevde å få tilsendt kvittering av han eg handlet av der det stod at han hadde overført pengene, etter det sluttet han å ta telefonen. La igjen beskjed på svareren om at han måtte ordne det iløpet av uken ellers ble det politi-anmeldelse.

Hørte ikke noe mer fra han.

Gikk så til politiet og skulle anmelde mannen, men der var det dårlig med hjelp å få, for eg kunne ikke anmelde saken, det var eieren av rifla som måtte, siden det var han som ikke hadde fått pengene, og de sa samtidig at det bare var å brke riflen, så lenge eg hadde blå-kopien.

Var frustrert over knipen eg hadde kommet opp i, og ringte våpenkontoret og forklarte problemene, og at eg måtte prate med eieren så han fikk ordnet saken, og det var ok for dem.

Pratet så med eieren, og at fortalte at han måtte anmelde fyren, så vi kunne få ordnet og få saken ut av verden.

Hadde egentlig beynt å miste alt motet, siden det virket som absolutt ikke noen var intressert i å få orden i papira.

Hørte aldri igjen fra eieren av rifla, så vet ikke om han anmeldte saken. Rifla hadde eg kostet på endel penger for å få den i orden med ladeutstyr,montasjer,kikkertsikte og reprasjon, så eg ville ikke gi den fra meg, da hadde eg heller sprengt den i stykker. Rifla har stått innelåst i våpenskapet i snart 4 år, ikke villet brukt den, siden papira ikke har vært i orden.

Våpen-kontoret fikk ny ansatt i høst, og like før jul så ringte hun, hadde gått igjen noe gamle papirer og funnet rifla mi, og at den måtte ordnes opp i så raskt som mulig.

Eg forklarte hele saken og at eg hadde prøvd det aller meste for å få ordnet opp, men at det virket som ikke noen som var intressert i å få oppklara saken. Hun sa så at det kjedelig at det hadde glidd ut, men hun skulle ta tak i det og høre med politi-direktoratet, så skulle hun ringe meg tilbake når hun viste mer.

 

Fikk post her denne uka og der kom det er brev fra våpenkontoret med nytt våpenkort på min Weatherby 460 :D:D:D:D

Vet ikke hvordan de har ordnet opp i saken ennå, men er lykkelig at det endte godt, og at det faktisk sitter kompentente folk omkring og gjør en skikkelig jobb.

Skal ringe og takke for at de ordnet opp i saken og alt er ute av verden!

 

Puuh, langt innlegg, men også kronglete historie, hehe.

 

Alle svindelere må brenne i helvete :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Historien din er jo ett mareritt. Men enda godt at den fikk en lykkelig utgang. Den nyansatte dama på ditt lokale våpenkontor fortjener så absolutt kudos og bamseklem!

 

Må jo være digg å få komme seg ut og få lufta riggen etter så mange år :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også tenkt å kjøpe samme rifla. Hvet akkurat hvilken butikk du mener. Jeg kjøpte en 22-250 der, men den var heldigvis butikken sin. Tror grunnen til at det ble problmer der, var at selger, som jo var oppkjøper, hadde bevilning for salg, men ikke i akkurat den byen :). Jeg prøveskjøt forøvrig den rifla, og den var fin å skyte med. Mye pga den innebygde rekylbremsen i løpet vil jeg tro. :)

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute for noe tilsvarende. For ca. 15 år siden, kjøpte jeg en 357 revolver i butikk. Ble sagt det var et kundevåpen. Jeg betalte og fikk papirene ok. Ved en tilfeldighet, sjekket jeg seinere og fant at innehaver av butikken var anmeldt og domfelt for underslag av den aktuelle revolveren (serie nr. stemte) For meg gikk det bra. Om han som en gang var eier fikk oppgjør vet jeg ikke. Jeg hold forøvrig selv på å få samme problem, da jeg hadde ei rifle stpående for salg der. Ble ikke varslett at butikken var i ferd med å stenge og varene var i ferd med å bli overtatt av boet. Ved en tilfeldighet kom jeg innom siste dagen deres og fikk av en ansatt høre situasjonen. Da ble rifla med hjem!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også tenkt å kjøpe samme rifla. Hvet akkurat hvilken butikk du mener. Jeg kjøpte en 22-250 der, men den var heldigvis butikken sin. Tror grunnen til at det ble problmer der, var at selger, som jo var oppkjøper, hadde bevilning for salg, men ikke i akkurat den byen :). Jeg prøveskjøt forøvrig den rifla, og den var fin å skyte med. Mye pga den innebygde rekylbremsen i løpet vil jeg tro. :)

 

Er ikke så verst å skyte med rifla, men merker det sevsagt etter noen skudd 8)

Rifla kunne endt sine dager som testkanon, hadde ikke saken blitt ordnet.

Glad det ordnet seg, og har blitt mye mer skeptisk ved alle kjøp heretter. Selv om det er fint lite eg kunne gjort for at ting kunne vært anerledes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...