Jump to content

Leupold vx-3 4,5-14x40 parallakse?


Baktus

Recommended Posts

Har startet søket etter ny kikkert til jaktfeltbørsa. har tittet litt på Leupold vx-3 4,5-14x40.

 

Ser at denne kommer i tre utgaver ang parallakse justering, uten paralaks just, "adjustable objektiv" og side fokus parallax.

. Kan noen si meg fordeler/ulemper? Hvorfor forskjellige typer? og hvordan løses evt parallakse på den modellen uten noen ting? Akkurat som om det ikke var vanskeliog nok alikevel, eller moro om du vil.

 

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... 5-14x40mm/

Link to comment
Share on other sites

Den ene modellen har vel 30mm mellomrør.

 

Har selv et par Leupold (VXII 3-9 x33efr AO og VXII 4-12 x 40 AO). Begge fungerer meget bra. Stiller retikkel skarp i forhold til blinken fremme på linsa.

 

Hvordan den med 30mm mellomrør fungerer, og hva som er forskjellen i forhold til praktisk bru vet jeg ikke. Begge mine står på rimfire våpen, hvor avstandene kan variere fra 10 meter og oppover.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Hvis du har tenkt å bruke paralaksen aktivt ville jeg gått for en med sideratt.

Denne for eks:http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/vx-3-riflescopes/vx-3-4-5-14x40mm-long-range/

Hvis du har paralaksen på frontlinsa er det krøkkete å bruke den sammen med linsebeskyttere.

 

Skal du skyte på en fast avstand (konkuranse ca. 100m), hadde jeg ikke brydd meg med paralaksejustering overhode.

Vet ikke hva som er paralakseinstillingen til Leupolden du ser på, men de fleste er vel innstilt på ca. 100m.

Skal du bruke riggen til jaktfelt går jeg ut fra at du ikke skyter så tette sammliger på frihånd at en eventuell feil i paralaksen betyr noe.

De fleste kikkerter jeg har sett gjennom flytter ikke treffpunktet mye når du monterer rifla ujevnt. Paralaksefeilen kan ses hvis du vipper hodet opp og ned mens du ser gjennom kikkerten på et fast siktepunkt, uten at rifle flytter på seg. Reteikelets vandring rundt siktepunktet utgjør paralaksefeilen. Denne vandringen utgjør skjeldent mer enn 1 cm. For praktisk bruk kan man stort sett se bort fra dette.

 

Selv bruker jeg en mark 4 3-10x40, som har paralaksen på siden. Den ligner mye på Leupolden jeg linket til.

Synes den fungerer utmerket, liten, lett og sitter lavt på rifla. En skikkelig snop kikkert for jaktfelt (som jeg aldri skyter) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...