Jump to content

Endelig Beagle tispe valp i hus. Trenger tips!!


Recommended Posts

Endelig er vår første hund kommet i hus. Det er ei beagle tispe fra Tyriberget kennel i Askim. Utrolig hyggelig og dyktig oppdretter han Bent Prestby. Svært seriøs og interressert.

Valpen er nå 9 uker, er allerede rolig om natta og tisser og driter stort sett ute. Vet ikke om det er fordi hun forstår at det er der det skal gjøres eller om det er fordi vi lufter henne såpass mye men... Det jeg lurer på er:

hvor lang tid kan jeg ha henne med ut i skogen nå i starten (tenker da bare å se sitte ett sted og la henne snuse og bli litt trygg)?

Og er det for tidlig å slippe henne slik allerede nå? Har ikke gps til henne enda.

Hvor langt kan jeg ta henne med å gå tur som 9 ukers valp?

 

Takknemlig for alle gode råd!

Link to comment
Share on other sites

Grattis med valp! :D Hvis det er vær og føre for det så kan du godt ta henne med ut i skogen nå, men ikke mer enn kanskje en halvtimes tur nå i starten, også fordi det er kaldt. Ta valpen inn hvis det er for kaldt/bikkja hutrer og fryser.

 

Bra du ikke har GPS å henge på henne ennå, det ville blitt for stort og tungt. Stikker hun av så skal jaggu jeg og ha meg en valp fra den oppdretteren! :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Min erfaring er at Beaglene ofte har litt i overkant utforskertrang så derfor er jeg litt spent på å slippe ho, men selvføgelig skal jeg gjøre det. Det skal jo forhåpentligvis bli en god jeger på sikt. Er temmelig mye rådyr der jeg tenkte å slippe ho å så..

Er det dumt å slippe henne sammen med en valp på ca 6 mnd første gangene. Det er en PBGV.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med Beagle :) Hva heter bikkja :?:

Bra du ikke har GPS å henge på henne ennå, det ville blitt for stort og tungt.

Litt ung for peiler er den nok, men ha med denne lille historien på veien

Da Taiko var 4 mnd var vi på en av våre skogtilvenningsøkter, uten peiler. Gutten tar ut sitt første

dyr, rådyr, og losen går daler og fjell og ut av hørehold. For en nytelse tenkte jeg med en gang.

Etter 1 time uten å høre noe mere kommer det litt nerver, etter 2 timer enda mere, og etter 3 timer

klarer jeg ikke mere og gjør det man ikke skal, leter, uten hell. Setter meg på sekken igjen, og etter de 7 værste timene i mitt liv kommer krabaten på baksporet og kryper opp i fanget mitt og sovner :D:?:oops:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Taiko; det er litt forskjell på 9 uker kontra 4 mnd, tross alt! :D

 

Jeg ville ikke sluppet to valper i lag på skogstilvenning. Den pbgv-valpen på 6 mnd har langt bedre fysikk, og om den legger ivei så kan hun vesla bli sliten og slippe, og bli nokså ute av seg om hun ikke finner veien tilbake alene.

 

Men det er bare min mening. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke misforstå meg, men tiden hvor valpen bare tusler rundt bena er noe som

plutselig er over, så man skal ikke vente for lenge med å henge peiler rundt halsen.

 

Ellers så er jeg enig, ikke slipp valpen sammen med annen hund, den skal lære å være selvstendig :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Gjør alltid bikkjene mine skogsvante i områder der det er tomt eller lite vilt, både fuglhunder og basseter, dette for å få inn dressur og for at de veit å finne meg igjen.

Tar de som regel i vilt når de er ca 6-7 mnd alt ettersom.

Nå får jo du hele sommeren å legge en plan og få inn grunndressur så da er du nok godt rustet til høsten :D Lykke til med valpen :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke misforstå meg, men tiden hvor valpen bare tusler rundt bena er noe som

plutselig er over, så man skal ikke vente for lenge med å henge peiler rundt halsen.

 

Ellers så er jeg enig, ikke slipp valpen sammen med annen hund, den skal lære å være selvstendig :D

mvh Taiko

 

det har du helt rett i ;) har jaktet ganske mye med beagle å det akkurat skjedde med oss ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...