Jump to content

rifle til småviltjakt


Mohan80

Recommended Posts

hei, jeg er fersk jeger og tok jegerpr? i h? jeg ?er ?egynne ?akte p?m?lt til h?n, og vil derfor skaffe meg v?n til skytetreningen begynner utp??n. Synes det virker veldig spennende med riflejakt p?m?lt, og har derfor en del sp??rundt dette:

 

-hvilket v?n og ammunisjon passer til denne bruken?

-hvilket kikkertsikte b?eg kj? er det mulig ?ruke 1 sikte p?lere rifler?

-hvilken prisklasse b?eg ligge i?

 

har allerede tilgang til en modifisert mauser fra krigens dager til storviltjakt, dersom dette skulle bli aktuelt. rifla trenger derfor ikke vere brukendes til dette. lyddemper er absolutt et +, da jeg har

et par mindre omr?r jeg kan jakte/trene p?og slipper ?enke p?aboene her. jeg bor langs kysten utenfor bergen, og det vil nok bli litt sj?l-jakt, gjerne ogs?n rev, i tillegg til alt annet

som ser ut som det r? p?eg... har ogs?ytte p?ardangervidda, men vet ikke om slikt kan brukes til rypejakt.

 

hjemmelading kan absolutt v? aktuelt, da fatteren driver med dette til pistolskyting. men det b?gs?? mulig ??rukendes fabrikkammo.

 

m?i at tanken p? snike seg opp p?n liten knaus, sikte seg inn og plukke vilt p?od avstand er ganske pirrende.

 

kom gjerne med erfaringer, synspunkt, tips og r? til en gr?kolling som ikke kan mye om tall og faguttrykk...

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til kammeret.

 

Det kommer an p?va du skal jakte p?

 

Hvor mye du vil legge i b? og kikkertsikte.

 

B? ja og nei til bruk av kikkert p?orskjellige b?r. Vil anbefale en kikkert til hver b?!

 

Jeg er bare 16 og Jeg stod ovenfor det samme valget rett f?interen og jeg falt ned p?n Kimber 84M i 223 rem.

 

Jeg falt p?alget fordi jeg skal jakte sm?lt samt r?r og andre store sm?lt. 223 rem er en patron som er billig og skytte med og den har minimalt med rekyl, samt at det er nok av fabrikkammo som er perfekt til ditt bruk er jeg ganske sikker p?:roll:

 

Bare ?ende PM til meg ang sp??!

 

jeg ?er deg lykke til med valget ditt og h?r vi f?h?mer fra deg :mrgreen:

 

MVH Blaser R93

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer vel i utgangspunktet til ?akte p?et som er jaktbart her i omr?t, skarv, ender, rev, gjerne en og annen storfugl, og andre ting i denne st?lsen. R?r og st? vilt er det lite av, og her kan jeg ogs?ruke mauseren hvis det skulle bli aktuelt. ?sker derfor noe jeg kan skyte sm? vilt med, og fremdeles ha litt kj?igjen. 22LR synes jeg derimot begrenser avstanden litt mye, s?idt jeg har forst?. Denne kan jo heller ikke brukes p?ev.

 

N?det gjelder ?omi har jeg ikke s?ange meninger enn?jeg bare ?er ?ite hvor mye jeg m?pare. V?net trenger absolutt ikke v? gullbelagt, men det m?ungere og v? n?tig. Jo lengre hold jeg kan skyte p?jo bedre. Vekt er heller ikke f?e prioritet, da det blir mest korte turer i skogen, og gjerne litt holmer og skj?

Link to comment
Share on other sites

hei igjen.

 

Jeg kj? Min Kimber 84M i 223 til brukt i alt sm?lt opptil r?r.

 

Jeg vil anbefale deg og kj?223, 243 eller 6,5X55.

 

Se p?ifle pakker p?.eks: XXL, Arendal jakt og fiske, og andre store forhandlere.

 

Du sier at jo lengre hold jo bedre er det, men jeg understrekke at jo lengre holdet blir jo st? krav til skyteren og v?n.

 

Jeg hadde valgt 223 rem p?unn av den billige ammo som du f?tak i og at det er et kaliber de fleste store forhandlere har inne!

 

G?nn p?Xl og se p?iflepakkene de har det, de koster ikje det hvite ut av ?ne heller.

 

MVH Blaser R93

Link to comment
Share on other sites

Hei du..!!

 

Jeg ville ha valgt 223 uten tvil..Billig treningsammo er en viktig faktor f?og kunne bli en god skytter og beherske skudd p?like hold..Samtidig s?r det et utrolig stort utvalg av ammo.Bruker du helmantel s?r det ikke all verden av kj?s?g?til heden.

 

rimelig alternativ:

 

HOWA 1500 223 rem 4895,-

LEUPOLD VX-I 4-12X40 MATT DUPLEX 3380,-

LEUPOLD motasje

 

Dyrere alternativ:

 

TIKKA T3 LITE STAINLESS 223 rem 9790,-

MEOPTA MEOSTAR R1 30MM 4-16X44 TACTIC 7990,-

LEUPOLD montasje

 

min mening er at 9 gang forst?lse er minimum forst?lse som max til fuglejakt...Og jeg vil heller annbefale en tofot istede f?en lyddemper...

 

Ammo

 

ender,skarv,g?skogsfugl og rype: 55 grs federal american eagle

Rev,kr?,mink,ravn:55 grs winchester CXP1

 

lykke til

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips. Etter hva jeg har lest, og som dere sier her, ser .223 ut som et bra kaliber til mitt bruk.

 

Av v?ene som du anbefaler, og mange andre ogs?ser jeg at det finnes mange forskjellige utgaver. Lite, ss, varmint, kunststokk, naturstokk, vertikalt pistolgrep osv. Hva b?eg se etter her? Prioriterer h?resisjon fremfor alt, vekt er ikke s?iktig. Blir nok litt jakt med sj? men litt ekstra pussing og vedlikehold gj?kke s?ye.

 

Ser ogs?t kikkertene har lys?ing p?0 og 44mm, er dette tilstrekkelig for skumringsjakt p?ev og lignende?

 

Ang demper og tofot er vel kanskje begge deler en grei ting ?a? Spesielt siden jeg har et par omr?r b? til jakt og evt trening, som ikke ligger s?eldig langt fra folk. Liker ikke sinte naboer, og er greit ?lippe ?arsle lensmannen hver gang...

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale deg dette siktet til det bruket du skisserere:

 

http://www.theopticzone.com/default.asp ... il&id=1078

 

Koster ca. 4000 med montasje fra butikken over.

 

Forst?deg slik at budsjettet er noe begrenset.

 

 

Har ikke noe godt forslag n?det kommer til rifle, men ville vurdert

Remington 700 sps (med eller uten ss) i .223rem

Remington mod. 7 i .223rem

Tikka T3 light/ light ss, .223rem

Cz 527 , .223rem

 

Husk at dersom ikke v?net g?bra rett ut av eska, blir det 700-1000 kr for bedding, penger for tuning av avtrekk etc.

 

Tikka pleier ?evere rett fra eska.

 

Husk at v?n ofte g?noe rimeligere p?alg p?lutten av ?t (november/desember), hvis du ikke skal ha v?n til ?ts sesong.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill, men vil gjerne sp? igjen: er lys?ing p?0mm nok til skumringsjakt?ser at folk ofte snakker om 50 og 56 mm til denne bruken.

 

Har sett at spesielt tikka t3 kommer i mange varianter, kan dere forklare nermere hvorfor dere anbefaler lite-versjonen i stedet for vermint, tactical osv? Som sagt, det blir nok ikke s?ange 10-timers marsjer med denne rifla, mer sm?rer i n?mr?t. Lav vekt er selvsagt ikke noe minus for meg, men presisjon er absolutt prioritert. P?rker disse faktorene hverandre? Eller er lav vekt utelukkende positivt?

Link to comment
Share on other sites

En rifle med lav vekt kan v? like presis som en rifle med h?e vekt, men veldig lette rifler kan v? utfordrende ?kyte med.

 

Til skumring og nattjakt er en stor objektivdiameter i utgangspunktet bedre egnet enn en liten forutsatt samme kvalitet p?ptikken. Om du har behov for en "stjernekikkert" til sm?ltjakt er derimot en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill, men vil gjerne spørre igjen: er lysåpning på 40mm nok til skumringsjakt?ser at folk ofte snakker om 50 og 56 mm til denne bruken.

 

Har sett at spesielt tikka t3 kommer i mange varianter, kan dere forklare nermere hvorfor dere anbefaler lite-versjonen i stedet for vermint, tactical osv? Som sagt, det blir nok ikke så mange 10-timers marsjer med denne rifla, mer småturer i nærområdet. Lav vekt er selvsagt ikke noe minus for meg, men presisjon er absolutt prioritert. Påvirker disse faktorene hverandre? Eller er lav vekt utelukkende positivt?

 

Oppfattet deg slik at du skulle jakte mest i vanlig dagslys. Til det bruket du skisserer ville jeg valgt et sikte med fint trådkors i midten, og en diameter på ca. 40mm.

 

Med et våpen med varmint løp (tyngre og tykkere løp), kan du skyte mer før løpet går varmt. Blir fort 1/2 kg tyngre å dra med seg, men hvis du ikke skal bære våpenet på lange fjellturer går vel det bra.

 

Du må få deg et budsjett

Du må finne ut hva du skal bruke våpenet til

Du må finne en løsning du vil ha innenfor budsjettet.

 

Lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...