Jump to content

Borden,viper,kelbly forskjeller?


mrwhite

Recommended Posts

får vel spørre dere som driver med disse mekanismene.er det noen "kvalitetsforskjell" på borden,stolle og viper?noen grunn til å velge den ene produsenten over den andre?

mener å ha lest på amerikanske forum at det har vært litt problemer med stolle,men det er mulig jeg husker feil.

om noen lurer på hvorfor jeg spør om disse tre så er det fordi de har eksportlisens så man slipper å rote med flere firmaer(ifølge det jeg leste i en panda tråd her hvertfall)

ingen vits i å spørre hva jeg skal bruke det til eller hvilken modell jeg lurer på for det gjør jeg også. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har eller solgte Viper og har Panda og får Borden og de som er forsellen er liten på Viper og Panda med topp presisjon og tåleranse, men Borden og Bat er litt mindre tåleranse for bolt og kasse.

Men di er topp alle sammen, de er spørs hva du skal bruke dem til- prisen er nesten den samme. :wink:

Den de er lettes og skytte med er Pandaen de er bare og kaste i patron og fyre.

Stiller - Viper har export til 6 mån

Kelbly Panda har export 9mån

Borden har de samme ca 3 mån venting

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.

hva jeg skal bruke det til?foreløpig ikke noe annet enn ett tanke eksperiment.

men jeg er jo litt interessert i presisjon og da er det vel fullblæst br rigg som er veien å gå om man vil teste.

er rimelig(veldig faktisk)skeptisk til alu må jeg inrømme.og da mener jeg til stort sett alt.bortsett fra vekt så kan jeg ikke komme på noen fordel med det.men,det har jo vært i bruk siden 70 tallet til detta så det er vel ikke noe problem annet enn i mitt hode?

borden har bare tre mnd ventetid?noe å tenke på selv om det er den jeg har minst lyst på.bare på grunn av utseendet,ikke noe annet.men man treffer ikke med det så da..

Link to comment
Share on other sites

Vi har et par norske alternativer også. Laget av skikkelig stål. :wink:

Selv om de ikke er like hurtige i bruk som "renspikka" BR kasser med venstre innkast og høyre utkast, så er dette stive presisjonslåskasser som kan måle seg med de aller beste.

 

Kongsberg har en førsteklasses enkeltskuddsmekanisme som undertegnede har god erfaring med, og Ragnar Hansen maskinerer også enkeltskuddskasser egnet til BR-rigger.

 

Men.. Ragnar Hansen selger vistnok ikke disse kassene til nordmenn :roll:

Så der må eksportlisens skaffes allikevel. I dette tilfellet fra Tyskland.

Info om Hansenkassen:

http://www.henke-online.de/index.php?id=378

 

 

Men når det også er sagt, så er det ingen ulemper med aluminium i våre dager. Aluminiumen er ikke som den var for bare noen år siden. Fremskrittet går selvsagt fremover i metallindustrien også.

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen med trådkupp, og Kongsbergen hadde vel strengt tatt fortjent en egen tråd.

Kassa har samme utvendige mål som standardkassa, men kortet ned innvendig. Magasinet tar fabrikkammo i 6mmNBR (col 60mm)/ og mater BR så det holder. Bør vel takle 30BR også. Forrige eier som er en seriøs kar hadde 3skudds samlinger på 2,5mm pluss kaliberet naturligvis. Duger vel det :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen med trådkupp, og Kongsbergen hadde vel strengt tatt fortjent en egen tråd.

Kassa har samme utvendige mål som standardkassa, men kortet ned innvendig.

Mao. Ikke frest ut så mye av materampe innvendig .

 

Ja. Start gjerne egen tråd.

Da kommer sikkert Mentor på "banen" for å svare på det vi ikke visste at vi trengte å vite om Kongsberg'ene.

Link to comment
Share on other sites

en hansen blir like dyrt,og i tillegg så må jeg importere det.uaktuellt med andre ord.

kongsberg?hvor bra er det fra fabrikk tro?en remmy 700 kan vinne br konkurranser,så da kan sikkert en kongsberg også,men trengs det masse jobb for å få den konkurransedyktig?eller er den klar ut fra boksen?hvem selger disse?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...