Jump to content

Kjøpe våpen i sverige


Pedern

Recommended Posts

Hei. Hvis jeg f.eks. har søkt om ei rifle til jakt, og fått den godkjent. Kan jeg da ta turen over grensa til sverige å kjøpe den der? Eller må det søkes, fylle ut en haug med papirer, fortolles osv?

 

En ting til.. Skal ta jegerprøva neste uke.. Og er det sånn at jeg må vente på at jegeravgiftskortet kommer i posten, før jeg kan sende inn våpensøknaden?

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

ok, så det er dokumentasjon nok for å kunne dokumentere behov..? Får man den diplomen rett etter at eksamen er bestått? For den rettes vel på stedet?

 

-Pedern

 

Ja, den er dokumentasjon og den rettes mens du venter/ser på og du får diplomen på stedet! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant dette på toll.no

Nye og brukte våpen, som er kjøpt i utlandet og som tas med som reisegods, kan innføres toll- og avgiftsfritt. Forutsetningen er at verdien ikke overskrider verdigrensene for reisegods (3.000 og 6.000 kroner). Er våpenet/våpenene dyrere, må du betale 25 prosent merverdiavgift. Merverdiavgiften regnes ut fra kjøpesummen i utlandet. Husk å ha med deg tillatelsen fra politiet/lensmannen.

Blir våpenet/våpnene sendt til deg fra utlandet, blir det beregnet 25 prosent merverdiavgift, uansett verdi. Merverdiavgiften regnes ut fra kjøpesummen, samt porto og fraktkostnadene. Husk å ha med deg tillatelsen fra politiet/lensmannen når du henter/fortoller våpenet.

 

Er det noen som vet hvordan de beregner prisen på våpenet..? Har de lister de går etter, eller hvordan fungerer dette?

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...