Jump to content

billige truger


JRT

Recommended Posts

Hei!

Har egentlig vært motstander av truger etter å ha vasset rundt med disse gamle sakene med treramme og stropper. Men det har skjedd store forandringer på dette markedet.

 

Lurte på å kjøpe de billige "hyttetrugene" fra xxl til 300,-

etter litt søking her på kammeret så skjønner jeg at de erveldig mye billigere en det de fleste bruker her.

men jeg går for det meste på ski. bruken til disse blir stort sett når jeg skal ta meg en snartur i skogen for å lufte hunden, samt luske litt rundt for å lokke på reven, altså koseturer.

 

Det egentlige spørsmålet er, er de noen tess?, erfaringer?

 

eller skal jeg legge i 1000-1500 ekstra og kjøpe meg noen skikkelige truger med en gang?

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvor mye du skal legge i kjøpet må du jo nesten vurdere selv.

Men hvis du har planer om å gå lengere etapper enn fra hytta til utedoen og tilbake så ville jeg personlig droppet alt som hete hyttetruger. SPESIELT om de ikke har hengslet binding! Har de ikke det kommer snøklumpene til å flyve rundt ørene dine når du går.

 

Moderne truger er litt smalere enn de gamle "trappertrugene" du har erfaring med, så man trenger ikke gå like hjulbeint.

Kjøp gjerne større enn du tror du trenger når du først er i gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 par av de. Og disse har "hengslet" binding :)

 

Som hyttetruge er de greie. Fine til å traske utpå isen for å pilke litt, slike småsaker.

 

Jeg har "skatet" ned en trapp og det funket delvis, den ene gummireima røyk, men det var jo min egen skyld.

 

Har brukt disse et par vintre, senest nå i helgen, og i dag. Jeg har "vasset" til noen hyttenaboer 1km unna og tilbake i 30cm snø uten problemer, og de er gode å gå i. Du merker omtrent ikke at du har de på beina.

 

Skal du leke Lars Monsen bør du nok satse på litt dyrere saker :D Behovet bestemmer jo.

Link to comment
Share on other sites

WoW, kjappe svar! :D

og så sent på kvelden. Fine folk her på forumet alltså.

 

Da tenker jeg jeg prøver de billig trugene først jeg. De fikk jo ikke noen negativ omtale, så får jeg ta en Lars Monsen investering hvis det blir nødvendig. Tror ikke det skjer. Det er fortsatt skiene som er tingen, Man er da Nordmann.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe annet negativt en størelsen, med så små truger så er det ikke mye bæring i de .

Til skareføre som du avogtil trokker i gjennom er de gode (små og lette)

 

Jeg som er ca 100 kg må opp i str 25-30 for å få nok bæreevne på tugene .

 

Mvh Fudge

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Da kj? jeg de billige trugene. Og dro straks en tur opp i maridalen for ?r?de.

Som sakt er det kommet en del sn?oslo n?s?et ble en skikkelig test for trugene.

Startet med ??t lite stykke i skil?n. Og allerede der merket jeg en kjempeforandring fra de gammle trugene mine. Disse satt fint p?oten, og jeg slapp ??julbent. pluss at metalltennene under klorte seg fast, supert grep.

Da var det p?ide ?este litt mer, fant et elgspor som krysset l?, og begynte ??tter dette. Det var en del sn?en trugene klarte seg fint. ikke nevneverdig tungt ??Neivel da f?vi pr?hardere. n?ikk jeg med vilje i de dypeste sn?ene jeg kunne finne. N?errimot ble det verre, sank nedi til under kneet og det var kjempetungt ??hm... tok av meg trugene og gikk 20-30 meter i dypsn? sank nedi til l?t. S?oe nytte gjorde de. Men jeg lurer p?vordan tubs explorer 30 ville ha klart seg i samme situasjon? har ikke pr?de. Men til billigtrugene sitt forsvar s?eier jeg de gode 100kg og det var fryktelig l?n?skulle ?e jeg hadde med meg fjellskiene til sammenligning, s?yp og l?n? det lenge siden jeg har v? i.

 

Konklusjon: Selv om jeg ikke har pr?noen andre moderne truger, legg i litt ekstra og kj?tore tubs. Du f?hva du betaler for med disse trugene. Jeg ga de til guttungen. De passet mye bedre for hans 35kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

Jeg kjøpte meg truger tidligere i vinter. Har før brukt "billige hyttetruger" og var egentlig tålig fornøyd med disse! Nå ville jeg opp en prisklasse og søkte litt på nettet og endte med et par fra villmarkskjelleren.no Disse er jeg kjempe fornøyd med. Har gått på de 7-8 timer i strekk under gaupejakta, de sitter kjempebra, bindingene er gode og det virker veldig solid. Anbefaler virkelig disse trugene. Navnet er Atlas 4WD 1035 og jeg fant de på villmarkskjelleren sin side!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...