Jump to content

9mm, 40SW og 45acp, kan noen forklare forskjeller?


dragonen

Recommended Posts

45 acp er kraftigst men minst nøyaktig? 9mm er mer nøyaktig men ikke "kraftig nok for amerikansk politi?" 40sw er "kraftig nok" og mer nøyaktig enn 45acp, men mindre nøyaktig enn 9mm?? så har man 10mm patronen...

har man en overflod av kalibere i dette segmentet :lol: ?

 

jeg skal velge meg pistol til kjøp om ikke lenge, men jeg har valgt å ikke legge særlig vekt på disse forskjellige kalibrene da de virker som stort sett det samme, bare at 9mm er det rimeligste...?

jeg skal vel egentlig bare ha en pistol å skyte med på klubben min, og på hytta

 

er det noen som har lyst til å utdype?

Link to comment
Share on other sites

45acp er nok jevnt over den mest presise av de tre patronene du lister, men noen synes den er vanskelig å skyte godt med pga litt rekyl.

 

som alle som skal kjøpe grovkalibret pistol for første gang, bør du spørre deg noen spørsmål før du begynner å tenke på hva du skal ha:

 

-hvorfor kjøper jeg pistol?

-hvilke skyteformer vil jeg bruke den til?

-hvaslags forventninger har jeg til min første pistol?

-hvilken kunnskap har jeg fra før?

-hvor mye penger har jeg råd til å bruke?

 

hvis du kan gi noen retningslinjer er det lettere å svare deg på hva du kan ha utbytte av å kjøpe!

 

(PS: dette finnes HAUGESVIS av lsike tråder her på forumet, du kan finne endel fornuftig ved å lese endel slike)

Link to comment
Share on other sites

For det første så bør du tenkte over hva du skal bruke pistolen til. 45 Acp er for kraftig til å brukes i flere skyteprogram, samtidig som at ikke alle baner er godkjent for over 9mm (9x19). Du bør derfor velge 9x19 om du skal ha en universalpistol som du kan bruke i flere program.

 

Når det kommer til "drepekraft" eller "stopping-power" som du nevner i forhold til politi så er det irrelevant for oss som skal bruke pistolen til å skyte på papp med. 9x19 er forsåvidt mer enn kraftig nok med rett ammunisjon og "dødelig" med rett kule. I USA er hulspiss kuler og Hornady XTP kula brukt til slikt. XTP kula brukes også ved jakt med håndvåpen (som ikke er lov i Norge)

 

Når det kommer til presisjon så har det mer å si for pistolen enn kaliberet. Jeg vil påstå at alle disse kalibrene du nevner har like god presisjon for normale skyttere.

 

Et annet moment er pris. Har du ikke planer om å lade selv bør du velge 9x19 eller .45 acp. 40 kaliber ammo (og 10mm) er vanskelig å få kjøpt over disk til en ok pris. De som skyter med kaliberet lader selv. 9x19 ammo får du til ca 1.6-2.30 pr stk skudd. 45 acp ammo får du for 3-4 kr skuddet.

 

Ps: Du bør vurdere å kjøpe en .22 lr pistol først.

Link to comment
Share on other sites

jeg har tenkt litt på denne som nevnt i tidligere tråd:

cz85combat.jpg

 

den får man med et relativt enkelt 22lr ombygningssett til også så vidt jeg forstod, hvis jeg skulle ønske å være økonomisk

 

pistol kjøper jeg fordi det er en interessant hobby for meg, som nevnt i første omgang til skyting på klubben min og på blink på hytta.

men jeg ser også for meg å begynne med feltskyting eller andre programmer klubben min har satt opp siden

 

jeg har vel egentlig ikke særlige forventninger til pistolen, utenom at den treffer der jeg sikter og fungerer som den skal. men jeg vil ha noe kraftigere enn 22lr, gjerne feks 9mm. hvorfor det har jeg vel egentlig ikke noe spesielt godt svar på :oops: med risk for å høres dum ut kan jeg si at det er jo også mye kun for moro skyld jeg vil ha et kraftigere kaliber.. jeg har også en salongrifle med 22lr så jeg vil gjerne at et evnt nytt våpen skal være i et annet kaliber, for å ha litt forskjellige alternativer og variasjon

 

jeg vil helst ikke bruke 10kr skuddet, enten jeg kommer til å skyte flere ganger i uka eller et par ganger i mnd. dog når det gjelder engangssummen jeg må bruke på selve våpenet er jeg mer villig til å bruke penger

 

jeg har tenkt at pistolen jeg kjøper nå som blir den første, trenger jeg ikke vurdere opp og ned ifht kaliber osv, men legge mer vekt på "hvordan den ligger i hånden" hvis du skjønner... dumt ifht eventuelle senere kjøp eller?

Link to comment
Share on other sites

Du kan alltids kjøpe deg en grovkalibret pistol, men har du planer om å skyte sånn passe bra bør du starte i rett ende. Det er for 99% av folk flest med en finkalibret pistol til grunnferdighetene sitter. Da kan du gå over til noe større. Ta det fra en som allerede har gjort feilen med å kjøpe grovkalibret først :roll:

 

Som rekreasjonsskytter kan du eie 4 våpen ( i ulike kalibre). Skal du ha flere må du dokumentere aktivitet.

 

"Må" du kjøpe flere våpen med en gang, så ville jeg kjøpt en Ruger Mark 3 (22lr) og den pistolen du vil i 9x19. Da har du en til trening og en til morroskyting.

Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt en ganske god del, og vil fortsette å skyte med finkalibret på banen(forresten ruger mk III), vil dere insistere på at jeg bør kjøpe egen av slikt kaliber? hvorfor?

rekreasjon var ordet ja, som i første omgang er grunnlaget for å kjøpe pistol

 

hva slags aktivitet må man dokumentere hvis man skal ha flere enn 4 pistoler? mener du deltakelse i feltskyting og slikt?

 

takker og bukker for tips

Link to comment
Share on other sites

Har du nok trening til å skyte godt med grovkalibret pistol så skal ikke jeg påstå at du kjøpe en 22lr pistol. De fleste derimot tjener mye på å ha en slik pistol (eller luft) hvor det grunnleggende kan trenes. Det har seg slik at det faktisk blir kjedelig å skyte grovkalibret når man ikke treffer, eller du ser noen presasjonsforbedringer over tid. Da er det veldig fort at pistolen blir liggende og du blir et spøkelse for klubben.....

 

Ja, skal du ha mer enn 4 håndvåpen må du dokumentere behov for det, samtidig som du må dokumentere stevneaktivitet, som deltakelse på feltskyting og konkurranser på banen.

 

Ps: Det er ikke noe galt i å være rekreasjonsskytter (jeg startet også som det) ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Wadcutter... du er et bedre menneske en meg!

 

Til trådstarter, prøv forskjellige våpen og finn et som ligger godt i hånda di og er innefor den rammen med penger du har tenkt å bruke. Anbefaler ogsaå å skaffe deg en .22 pistol sepert i første omgang. CZ er forøvrig glimmrende pistoler som ikke taper seg mye verdi (Om du kjøper brukt)

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...