Jump to content

Anslagsenergi etter kapping av løp


Cruiser

Recommended Posts

Hei

 

Etter å ha vært aktiv bruker av siden Deres siden den ble opprettet, har jeg omsider registrert meg. Takker forøvrig for mye god informasjon og interessant lesning!

Etter flere år med en Sauer Outback i 6,5x55 som eneste rifle (veldig fornøyd med den) fikk jeg lyst på en rifle nummer to. Jeg ville ha et kaliber som egnet seg for kapping av løp og bruk av lyddemper. Primær bruk for denne rifla er skogsjakt og arbeid i viltnemda. Valget falt på en Sauer Classic XT i 308 win. Kanskje ikke et spennende valg, men jeg liker saueren og ser fordeler i å ha lik stokk, tilnærmet likt avtrekk osv. Løpet ble kappet til 43 cm og en A-tec TMM-4 ble montert. Så til poenget, jeg vet det er mange som lurer på om man opprettholder kravet til anslagsenergi for jakt på storvilt med korte løp. Jeg målte derfor hastighet på 100 meter med diverse "butikk" ammunisjon og fikk følgende anslagsenergi på 100 m etter litt regning:

 

Normas 11,7 gram Oryx gir 2365 J, 11,7 gram Vulkan gir 2423 J, 11,7 gram Nosler gir 2646 J, Federals 10,8 gram Trophy bonded tip gir 2442 J.

 

Håper dette var av interesse for noen av dere...

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord selv om du kapper løpet i 308win til nesten minimum så holder den fortsatt kravet....

 

Jaja fint for de som ikke vet det å få det bekreftet.....

 

Hadde vært skjekt om noen kunne gjøre dette med 6,5x55en også så ser dere den ikke er egnet til storvilt, med korte løp.

 

Men veldig sjekt folk tar seg tid og råd til slike tester :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen cruiser og takk for godt innlegg!

 

Hvordan er regnestykket for å få anslagsenergi, når man har hastigheten?

 

Har en T3 med 47cm løp i 308, kunne tenke meg å teste litt selv en dag solen skinner :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...