Jump to content

Løst magasin til M98


Joggen

Recommended Posts

Har lyst på løst magasin til en M98, å så på en nettside dette http://www.websitefolder.net/pedersensV ... iPageID=91.

 

Lurer på om noen har erfaring med dette systemet?. Om det er brukbart, eller bare er noe dritt som ikker er noe å satse på. Vet ikke så mye om det, men tror en bare tar av underbeslaget, å døtter dette magasinet oppi?. Hvis det virker kanskje en kan lade mer "lydløst" en med det innebygde med kryssmating. Det er både i 5 og 3 skudds versoner av disse magsinene.

Link to comment
Share on other sites

Kalibret jeg skal bruke det i er 30.06. Sånn jeg har forstått det, så er det løse magasin en kan kjøpe så mange en vil. Tar av underbeslaget, å erstatter bare med dette magsinet. Tror ikke det er i slekt med Sauer systemet nei. Har ei Sauer, å det ligner ikke på dem magasinene. Har lyst på boks magasin, å lurer litt på dette systemet. Men vet ikke om det er noe å satse på?. Hvis det er sånn jeg tror, så er det et billig og greitt konsept. Har lest litt i tidligere tråder ang løse magasin til mauser, å det har kostet endel og tillegg vært litt mekking for å få det til å passe.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk patronlengden på dem 30-06 du skal bruke. Har dette til min 8x57 og det funker, men

dem patronene er noe kortere. Tror enkelte 30-06 kan bli for lange for magasinet.

 

Kan vere noe trangt opp gjennom underbeslaget men det går seg til. Kan føles litt sånn 'skuffekileeffekt' når det skal rigle

seg opp gjennom underbeslaget. Litt hard den utløser fjæra på magasinet, så det trenger et godt dytt før

magasinet låser på plass.

 

Synes magasinet er greit nok som et kompromiss til å ikke gjøre for mye ombygging. Kan bli

veldigt bra når det har gått seg til litt.

 

Litt mere å lese på denne linken.

viewtopic.php?f=14&t=16250&p=375358&hilit=mauser+magasin#p375358

Link to comment
Share on other sites

Når magasinet går seg til etterhvert, vil det si at det er litt for stort, å "former" seg til når en bruker det overtid?. Har tilgang på div sveiseutstyr, så kanskje en kan "ombygge" der litt sjøl. Litt artig å prøve å få det til. Har ikke råd til dette Voere systemet, som helt sikkert er det beste. Helt sikkert ikke noe problem å svi av både 20000-30000 kr på en M98 ombygging om en bare velger ting fra øverste hylle. Vel, dette er jo ikke det mest viktige da. Går jo greitt med dette innebygde magasinet også, sjøl om jeg liker boks/løs magasin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mauser 98 i 30-06 og kjøpte magasin fra Sporter Express:

 

 

http://www.sporterexpress.com/Gibbs-Rif ... ong-Action

 

 

Har bare brukt den en sesong etter dette var montert, det fungerer greit men begrenser patronlengden.

 

Patronene sitter litt hardt i magasinet, men det blir sikkert løsere med tiden

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dem Pedersen magasinene er Gibbs magasinene.

 

Magasinet er helt greit og er verdt pengene for det det er. Jeg liker topmatinga på mauseren, så

det er litt hipsomhaps om jeg bruker magasinet. Det er heller ikke den børsa jeg bruker mest.

 

Man trenger hverken sveise, banke eller slå :-).....bare set inn og bruk. Som sagt patronlengden er begrenset.

Smertegrensen er 82.5mm, så 82mm kan man vel si er max patronlengde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel svare på noen av spm. her siden det er jeg som selger disse.

Nå er jeg ikke sikker på patronlengden, men bruker disse magasinene i min egen ombygde M98,

og med 30-06 (i Long Action) magasinet kan jeg ikke bruke helmantel av alle typer.

Noen patroner blir litt for lange.

 

Og som SON sier her, du trenger hverken bøye, kutte, brekke eller slå i noe som helst.

Ta bort underbeslag og putt rett i.

(NB I enkelte tilfeller kan låsen være noe tight, så noen enkle strøk med fil kan lette opplåsingen litt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...