Jump to content

Hjeeeeelp. Kombidilemma...


CatLikeFox

Recommended Posts

Kommer en sabatti kombi i posten i dag!

 

Bruksområde: 65% Spetsjakt (toppjakt)

30% Rådyrjakt

5% annet (rev, gås ol..)

 

Det er i dag påmontert en leupold 1-4x20 med en 1" swemount montasje. I tillegg har jeg en 30mm MAK montasje.

Jeg vurderer å bytte optikk til en 2-7x33 som et kompromiss....? Bør jeg gå for kikkert med 30mm rør eller 1"?

(kommer til å selge 1-4 kikkerten og den montasjen jeg ikke skal bruke..)

Link to comment
Share on other sites

Den Swedmount montasjen vet jeg fint lite om, klarer ikke google meg klokere heller, så regner med det er lite å samle på.

 

Gå for MAKen du. Om du faller for kikkert med 1" rør får du jo tak i nye ringer til en hyggeligere pris enn hele montasjen. Holder du deg til 30 mm kan du bruke de sparte penga på kikkerten.

Bortsett fra vekt og pris (de felste billigere og mellomklassekikkerter har 1") så er eneste grunn jeg kan se for å velge 1" rør at en kan få kikkerten et par millimeter lavere. God kinnkontakt er en stor fordel, men lar seg vanskelig gjøre om du også skal bruke børsa uten kikkert.

 

Finnes mye bra eldre tysk på bruktmarkedet! Klarer du deg med 1-4 finner du av og til nede i prisen til nevnte Leupold.

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke som mente det var en swemount (sa det var en grei montasje)

Kan jeg bytte kun ringer på MAK montasjen? Hva er eventuell pris på 1" ringer til en MAK?

 

Må tenke litt økonomisk, derfor er pris en viktig faktor. 1-4 blir for liten forstørring for meg, siden det kommer til å bli mye orrfugl på 100-200 m... Har sett på leupold VX1 2-7x33 (ca 2400.-) og Leupold european 2-7x33 (ca 4500,-)

Link to comment
Share on other sites

siden det kommer til å bli mye orrfugl på 100-200 m

Det er bare vi trøndere som har denne rette innstillingen! ;)

Har selv den leupold VX1 2-7x33 som du vurderer, helt ok den. Men savner bedre knep justering.. i den prisklassen er det mulig f.eks denne Bushnell'en er bedre http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=297409, da kan du beholde swemount'en.. mulig jeg bare forvirrer enda mer her nå :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...