Jump to content

Verdivurdering Sten MKV


bk00

Recommended Posts

Har kommet over en STRØKEN sten mk5 i orginal stand, dog plombert etter "gamle" regler.

Hvor høyt bør jeg strekke meg for å få den? Hva er den verdt?

 

mk2 og 3 går jo på nett for 2-3000,- - denne er jo betydelig sjeldnere.

 

Noen som har peiling?

Link to comment
Share on other sites

kunstig høy pris på gamle plomberte wwII våpen synes jeg

 

Muligens ja, men nå er det et marked for slikt - så da er det markedet som bestemmer. Jeg ønsker imidlertid ikke en tråd om mk2 eller 3 er dyre, jeg ønsker en vurdering av overnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Du har jo selv gitt svaret på hvor mye den er værdt, akkurat så mye som en evt. kjøper er villig til å gi. :)

 

Sant nok, men her er evt JEG kjøper.... Har standard catalog of firearms, men dette er kun prisestimater for sivile våpen, derfor henvendelsen her.

Link to comment
Share on other sites

plombert er for mange av oss skrapjern, så du får alltid vår prisantydning, som aldri overstiger 50 øre, med et smill på kjøpet :D

 

Når det er sagt, hvor skjeldent det er har ikke SÅ mye å si, fordi du må konkurrere med galninger som bare skal ha 'noe å ha på veggen' som ser tøft ut, og som har bunnløse lommer. Viktigste av alt er om det kan demonteres, du kan raskt doble prisen i forhold til igjensveiset faenskap hvis demontering er mulig.

 

Og sånne prisbøker fra unaiten er høyst uaktuelt for Norske\europeiske priser, amerikanerne har fantasipriser uten like for alt som kan samles. Det som er sjeldent der, er ikke alltid sjeldent her, og det som selges for tusenvis av dollar der, selges ikke for mer enn tusenvis av kroner her.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig, så fylles en saklig ment tråd med masse pissprat og usakligheter. Selvfølgelig er det mange som mener at plomberte våpen er skrapjern. Selvfølgelig synes mange samlere at objekter er dyre. Jeg spurte heller ikke etter en instruksjon i hva slags plombering som er interresant eller ikke, ref norwegianwiking.

 

Dersom noen kan holde seg til emnet, så er du hjertelig velkommen til å dele din mening. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå prøvte jeg og holde meg til emnet også, med og svare på de momenter som du brakte opp, og jeg ville ikke kalt mitt innlegg usaklig eller pissprat. Men forumet er jo blitt både aggressivt og hårsårt i det siste, så stort annet kan man vel ikke regne med.

 

Men for og komme med ett tall, alt mellom 4-6 tusen høres rett ut. En igjensveiset MK2 går vel for 1500-2000, en demonterbar ca. 1000-1500 mer. Men selvfølgelig så kommer det an på markedet osv., og hva du og andre er villig til og gi. Vil også anta at et privat salg mellom to personer vil ligge litt lavere enn det eier ville oppnåd på QXL eller Finn pga. det høyere antallet potensielle kjøpere.

 

Og delen om verdibøker fra unaiten er en 100% seriøst og konstruktiv kritikk, da du gir inntrykk av og hente dine verdiantydninger fra slike bøker, prisnivået kan ikke på noen måte overføres mellom de to sidene av atlanterhavet.

Link to comment
Share on other sites

Skal være forsiktig å si hva jeg mener om "skrapjernforståsegpåene", men noen ganger skulle det ha vært en "Slett" knapp her også, slik som på Facebook for uønskede innlegg.

 

Over til det viktige: Prisen er som vanlig vanskelig å annslå, men jeg har sett disse gå for så mye som 5000/6500 andre steder. Et eksemplar ble solgt for 3300.

Den billigste var da sveiset alt på, slik som de av forsvarsmuseet.

Så da har du enn viss anelse om hva som kan ventes å få f.eks på QXL.

Ett bud på 2500 burde vel være en start :wink: , så får du heller se hva som er smertegrensen for selger.

Fungere for meg når jeg kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Takk til norwegianwiking, johnsen og anders for konstruktiv tilbakemelding.

Får se hva det blir til. :)

 

Ang prisnivået fra kataloger fra USA så er jeg enig, enkelte tar heeelt av i priser. Dan Shidelers bok omtalt lenger oppe føler jeg imidlertid ligger på et noe nøkternt nivå, og kan i en del tilfeller anvendes her til lands. Jeg er selvfølgelig enig at det må tas med to klyper salt da...

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig hva enkelt er villig til å gi noen ganger...men den til 6500 ble påstått å ha tilhørt en kjent motstandsmann uten at det ble bevist. :D

Ble ikke solgt på QXL.

Den til 5000 ble solgt på QXL, pent plombert.

 

Selv synes jeg det er alt for mye for en MKV, derfor startprisen på 2500.

Er overrasket over hvor mye folk er villig til å gi på QXL/FINN hvis det er "sjeldent" nok.

En MKV med "gammel" plombering ligger nok noe høyere i pris en normalt..

 

Alt kommer igrunn ann på hva selger føler gjenstanden er verd, og om han har noen erfaring med prisene i markede for gjenstanden.

 

Skal ikke være enkelt...

Link to comment
Share on other sites

De jeg har vært borti har ligget mellom 3000 til 5000.

Virket ikke som det var lett å bli kvitt dem for 5000.

ER jo produsert en del av dem, så vil ikke bli overrasket om det dukker opp flere etter hvert på markedet.

Du får ha is i magen å ikke kjøpe for en hver pris.Ingen vits å betale mer en nødvendig.

Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...