Jump to content

Viltslakteri med kjølerom (Fosen)


Grunneier

Recommended Posts

Også jeg skal bygge viltslagteri. Jeg vurderer et opplegg med "gratis" kjølerom.

 

Dette er til hobby bruk, dvs trenger ingen godkjennelse fra mattilsynet, siden kjøtt kun skal selges til privatpersoner/naboer. (Dersom det skal selges til restauranter / butikker / forbruker må litt mere til.)

 

Jeg skal bygge huset av pusset leca, og kjølerommet blir også av pusset og issolert leva.

Gulvet blir epoxy med sluk. Et kjøleagregat er dyrt, og har begrenset levetid. Kjøleagregatet bruker også el.

 

Når man byggde jordskjeller i gamle dager ble disse bestandig bygget over en kilde/åre.

Dett gjorde at jordkjelleren var "varm" på vinteren og kjølig på sommeren.

 

Logikken bak dette burde gjelde også idag. :D

 

Jeg har vann fra egen brønn, og takket være Trøndelags gunstige plasering, har jeg en ubegrenset tilgang på kalt vann fra brønnen. Dersom jeg leder noe av dette vannet inn i kjølerommet, og gjennom en radiator, eller gulvvarmerør... bør jo dette gi fra seg en jevn tilgang på kulde. Og dette nesten uten investeringer, eller tilførsel av energi.

 

Noen som prøvd noe lignende? :P

 

Slakteri utstyr i Fosen/ trøndelagsområdet er av interesse... Send PM

Link to comment
Share on other sites

At det var fuktighet i en gammeljordkjeller var fordi de oftest var nedgravd, laget at naturstein, utettet og uten tak.

 

Under disse forholdene blir det selvfølgelig fuktig. Og det var bare bra, fordi grønnsaker skal lagres fuktig.

Spekeskinken skal lagres tørt, og det hang jo på stabburet. :D

 

Det rommet jeg bygger står over terrenget, og har selvfølgelig et tak.

Dersom det blir kondens mot radiatoren, vil dette dryppe ned til gulvet som han et sluk. :D

 

Dersom rommet er godt issolert, og ikke har en vegg mot solen, trur jeg at en radiator med lat vann vil kjøle rommet. En hurtig kjøleprossess vil nokk ikke være mulig, men er kanske ikke helt nødvendig.

 

Fordelen av å spare 20.000kr på agregat (+ strøm) veier nokk opp for denne ulempen.

 

Kjøtt blir ikke ødelagt av varme, men av en kombinasjon av varme og fuktighet.

 

Dersom kjølerommet får en stabil temperatur... så er det sikker bedre å bruke 5000kr på en luftavfukter. :D

 

Den vil da fjerne alle fukt i det lille rommet, noe som gjør at kjøttet kan henge lenger.

Det gjør også at man kan ta seg litt friheter å vaske bort vom med vann...

 

En annen fordel med luftavfukter, er at denne kan firmaet kjøpe. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...