Jump to content

vurdere å anskaffe me fuglehund


skoging

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke KM rasen annet en at det er en stående hund på størrelse omtrent som min støtende engelsk springer spaniel. Det er ingen problem for min hund om jeg er borte 10 timer fra tid til annen. Det som er viktig er at den får en tissetur morgen og kveld og en skikkelig tur på ettermiddagen. For min hund som er en aktiv hannhund tar vi minst en time minst annenhver dag og aldri under en halvtime pr dag. Vi går mye på ski og da får han fort et par timer på kvelden og da har han ingen problemer med en hviledag hvor det blir mest tisse og bærsjeturer. Hvis du kjøper en valp kan du få problemer hvis du må reise fra ham på denne måten med en gang, men det er litt individuelt. Det er sikkert en KM klubb. Ta kontakt med dem eller oppdrettere.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

eg har sett på din rase og liker hunden veldig godt men kva jakt bruker du en springel spaniel til ? fin str på hunden

 

en ESS er en støtende fuglehund som jobber innenfor hagle hold :)

dvs. den skal gå 25m til hver side og opp til 10m forran deg når du er på jakt

for å støte opp fugl, for så å sette seg når fuglen tar til vingene og vente på apport :) (skal også aportere fra vann)

og kan gå som støtende på rådyr osv...

og på spor eller blod spor

 

har for 2 uker siden fått meg ESS :) så nå er det bare å trene og vente på at snøen skal smelte litt :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg lagde også en tråd her inne, da jeg vurderte å kjøpe meg fuglehund. Men jeg hadde allerede bestemt meg for rase og hvilken type fuglehund. Det hele resulterte i at jeg får valp i huset i juni/juli:)

 

Det aller første du bør tenke på(nå skriver jeg bare det jeg har lest og fått som tips, dere rutinerte må gjerne rette på meg) er hvilken type fuglehund du ønsker deg. Vi har stående fuglehunder, apporterende fuglehunder og støtende fuglehunder. Felles for alle er apporten, noe som kan være varierende å lære opp mot hvilken rase man velger.

 

Stående fuglehunder markerer fuglen, får reisningsordre, setter/legger seg ned og venter på apport-ordre.

Støtende fuglehunder har du fått en forklaring på av 2rbjørn.

Apporterende fuglehunder skal som sagt apportere fuglen/viltet.

 

Nå har jeg lest spesifikt om stående fuglehunder, da jeg syns dette er det vakreste på jord - en hund i vitrende stand. Rasene er:

 

Gordon setter

Engelsk setter

Irsk setter

Pointer

Breton

 

Dette er fire engelske raser pluss en fransk, som er spesialisert for fart, eleganse og kun fugl.

 

Grosser musterlander

Kleiner musterlander

Glatthåret vorsther

Strihåret vorsther

Weimaraner

 

Disse tyske rasene er litt kraftigere og apporterer både fugl og hårvilt.

 

Eksempler på apporterende hunderaser er f.eks golden retriver.

 

Jeg anbefaler deg som sagt å finne ut hvilken måte du vil jakte på, om du vil ha en hund i stand, en hund som støter eller en hund som bare apporterer. Ellers, når du har funnet type, sjekk med raseklubben om valper og avl, de kan mye. Ellers så er kammerkameratene en så å si utømmelig kunnskapskilde, så her inne vil du nok få god hjelp:)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på min andre ESS, men den første jeg har trent til jakt. ESS er en veldig trivelig hund som er beskrevet godt i en annen tråd her på forumet. Den er lett å dressere, men min er ganske vilter (valgte denne viltreste hannen så jeg får som fortjent) og jeg har problemer med å kontrollere den når den finner fugl. Dette er fordi grunndressuren ikke sitter godt nok. Årsaken til dette i mitt tilfelle er at vi har tenåringsbarn og deres venner som bøller og bråker med hunden samt at jeg ikke har vært dreven og konsekvent nok som hundetrener. Forøvrig tenker jeg å trene den til ettersøk, men vil vente for å få brukt den litt mer på fugl først selv om den slår litt langt ut. Årsaken er at når du først har trent den på spor er det vanskelig å få den til å slå ut etter fugl. En ESS er etter min mening en fantstisk turkamerat og en multifunksjonshund. Den er ekstremt lærevillig, veldig myk å trene, veldig sosial mot mennesker og har en nese som slår det meste. Den er sprek, men greier seg med mindre mosjon enn feks en setter og den blir ikke så gal hvis du i en periode ikke får trent den så mye som du burde. En annen fin ting med den er at den naturlig går sammen med deg slik at den er lett å kontrollere. I huset er det typisk at den vil tettest mulig inntil deg. Den legger seg opp på bena dine eller kravler under sofaen din får å være nærmest mulig. Vår får ikke være på soverommet så den sover inntil dørsprekken på utsiden. Ganske koselig. Den finnes i working og vanlig. Jeg har vanlig. Forskjellen er utseende, pels og at WESS i hvertfall i teorien skal ha mere jaktlyst. Vi valgte vanlig fordi vi regnet med å få nok jaktlyst uansett og at vi synes den er mye penere. Det følger med en månedlig omgang med pelsklipping.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...