Jump to content

Hvordan få hunden til å ta stand?


Noik

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Jeg har en breton som nettopp har fylt et år. I høst var hun i kontakt med en god del rype uten at ho var i nærheten av å ta stand. Derfor lurer jeg på om trening på rapphøns/vaktler etc kanskje kan være riktig medisin for å vekke standtinstinktet? Evt om dere har anbefalinger på hvor jeg bør dra på fuglehundtrening (Norge/Sverige). Selv holder jeg til i Akershus. Søket hennes innbiller jeg meg at er bra,hun søker selvstendig og er intens i søket. Grunndressuren er også brukbar,men når ho går opp fugl blir hun helt "tullete". Da får jeg henne ikke til å sitte på avstand,og hun har bjeffet og løpt etter de fleste gangene fugl har gått opp foran henne. Desverre har jeg enda ikke hatt noen fuglesituasjoner mens jeg har hatt ho i langline. Et par ganger har hun gått opp fugl når fører har vært nærme (10-20 meter),og da har hun blitt stående/sittende etter at fuglen har lettet.

 

Dette er min første hund,så jeg er rimelig blank og svært takknemlig for tips. Mange anbefaler at unghunden leies opp til en erfaren hund når denne har tatt stand,og at standinstinktet "vekkes" på denne måten. Dette skulle jeg gjerne ha gjort,om jeg hadde vært så heldig og hatt tilgang til en erfaren hund. Dette har jeg imidlertid ikke,så andre tips mottas med stor takknemlighet.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Langline må du bruke hvis bikkja ikke selvstendig tar stand. Kjenner igjen losing og ettergang fra min første hund. 8) Det sies at for hver gang bikkja gjør noe feil, må det rettes med 10 riktige situasjoner... Trening på tamfugl som ung blir skjelden feil; full kontroll i alle situasjoner. Hvis jeg skal anbefale noen må det bli: http://www.jakt-natur.no/ og http://www.dyltabruk.se/ Har mange gode referanser fra dem.

 

Lykke til hilsen Jan.

Link to comment
Share on other sites

Her er det tusen meninger. Men oppskrifta jeg har fulgt innebar at jeg ikke tok med bikkja på jakt det første leveåret. Min hund var 17 måneder før den fikk bli med på jakt.

 

Han ble testet på duer med støkkmaskin når han var rundt året (ikke noe must) og det tok 4-5 duer før han tok stand på due (linerle er noe annet). Da prøvde jeg ikke duer noe mer den dagen (ble 2-3 duer til senere på sommeren på et dressurkurs oppi femund).

 

Tidlig i jakta i fjor tok han stand i skogen, men det var tett og jeg så aldri fugelen (uheldigvis ble det ikke mange slipp på han i de tidligste ukene da fugelen trykker best). Lauvfallet kom og det ble vanskelig, men noen korte blindstander ble det.

 

Jeg var usikker på hvor utviklet bikkja var, også fryktelig nysjerrig siden dette er min første hund, så jeg reiste til Seffle i sverige og forsøkte han på rapphøns. Sammen med 1 annen fører fikk vi tildelt 12-15 rapphøns. Vi vekslet på å sette ut fugl for hverandre annen hver gang.

 

På de 3 første fuglene hadde jeg line på hunden. Alt gikk perfekt og knirkefritt og han lystret kommandoene.

 

På de 2 siste fuglene forsøkte jeg uten line siden alt hadde gått så bra. Vi startet på ca 150 meters avstand, han løp ut og hadde et bra søk. Tok ikke lang tid før han kom riktig i vinden og snek seg innpå fugelen. På 5 meter stod han som en spiker. At jeg løp de 70-80 meterne opp til siden av bikkja påvirka ikke han i det hele tatt. Fugelen ble reist og han ble på stedet. Til tross for at det var igjen fugl til flere forsøk var jeg så fornøyd at jeg lot det være. Best å gi seg når leken er god. Fem fugler holdt for oss.

 

Helga etter jakta vi i skogen. Denne gangen kom vi i kontakt med 3 storfugler på 1 time, men alle satt i veden og lettet avgårde rett ovenfor skallen på bikkja. Men han var veldig rolig. Den 4. situasjonen vi hadde den dagen var en blindstand, men da strekte han snuten til værs og været lenge. Tydelig at det hadde vært noe her, enten at den trykka godt oppi treet. Vi så den aldri. Dette ble forøvrig den siste jaktturen før snøen kom og vi ga oss for sessongen.

 

Nå er han straks 2 år og vi har vært igjennom 1 jaktsessong sammen og jeg har ikke skutt fugel enda (har hatt dårlige sjanser). Men selv har jeg såpass stor tro på at det blir full klaff til høsten med det jeg selv har sett til nå. Er bare godt trykkende fugl som mangler og da kommer erfaringene av seg selv.

 

Det er mange hunder det ikke løsner for før de er 3 år gamle (harehunder også). Det er bare å ta tiden til hjelp.

 

Min hund var på grunndressurkurs ved 6-7 måneders alder samt ett nytt ved 12 måneder. I tillegg ble det 1 dag med dressur ved Femund Hundeskole i slutten av august i fjor. Alle kursene har vært rettet mot fuglehunder (ikke noe lydighet-i-stua-kurs).

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale å bruke en annen hund til å hjelpe valpen din.Dette er det mange grunner til,men jeg vil heller anbefale deg å trene dressur til den sitter skikkelig,hunden skal dekke på minst 100m i en svært stor provokasjon.Når dette sitter 100%,vil jeg anbefale å dra til Gudbrandsdal jakt og hundesenter v/Per Arne Busch,her får du full kontroll på situasjonen og Per Arne er flink til å lære bort.MEN igjen dressuren er meget viktig,spesielt hvis det er en litt "treg" hund.Men uansett det kommer sikkert til å løsne.Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...