Jump to content

Lage selskinnsfeller selv


fat_dog86

Recommended Posts

Vet at skifeller av selskinn har blitt produsert i Sollia i Stor-Elvdal kommune.

Problemet er at jeg vet ikke navnet på den som laga slikt. Skal se om jeg finner ut av det. Kunne tenkt meg sånne sjøl, da jeg er lei av de der kunstfiberremsan en får kjøpt på Coopen. :P

Link to comment
Share on other sites

Produsenten har slutta og blitt lærer i stedet. Er nok litt bedre inntekt av slikt. Jeg skal høre om han er åpen for spørsmål.

 

Noen relevante opplysninger om slike feller:

 

Feste er omtrent det samme som på vanlige nylonfeller. Gliden er suverent mye bedre.

Når du skal kutte skinna er det viktig at retningen til håra er paralelle med remsa du kutter, hvis ikke går fella skjevt.

Fellelim får du kjøpt på sportsbutikken.

Link to comment
Share on other sites

Det kompisen min brukte var først grønlandsel og senere klappmys. Førstnevnte ga litt bedre glid, men måtte skjøtes. Klappmys var av og til lange nok uten skjøting. Det ble brukt skinn som var beredt. Impregnering er fint om fellene skal brukes i våt snø. I tørrsnø er det ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Vurderte å kjøpe selsskinnsfeller til mine første fjellski. De var utvilsomt i en klasse for seg selv, men prisen og holdbarheten var ikke tilpasset studentbudsjett. Det ble til at jeg kjøpte syntetiske feller, og de var jeg veldig fornøyde med til mitt bruk.

 

Nåtildags kan man kjøpe ski tilpasset etthvert formål. Fischer og Åsnes har tatt jegere på alvor og utviklet fantastisk gode ski de senere årene. Ville overrasket meg om selskinnsfeller kan matche moderne jaktski.

 

Når det er sagt så er det morsomt med slike tradisjonelle løsninger som utvilsomt gir god gli og bra feste. For 20 år siden var selskinnsfeller i varesortimentet til de fleste sportsbutikker, i dag er de kun for spesiellt interesserte. Den utviklingen vil nok fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Slitestyrken blir tvilsomt noe stort problem... Disse skia dras stort sett fram de gangene bikkja blir satt igjen hjemme, og matfar skal ha det dritskøy nedover med fellene i sekken og høye plastsko på føttene! Har også et par smale nylonfeller, på skare har disse godt nok feste, mens selskinnsfellene vil ha dårlig feste (i forhold til bredde) og mye slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...