Jump to content

Automatisk vendanlegg


Edge9

Recommended Posts

Rettet opp linken.

 

Dette er et anlegg som sikkert kan brukes til rifle også,

da det benytter seg av en "isopor/styropor-plate" som settes i en holder,

deretter fester man skivene til denne platen med strikk.

Platene som fulgte med vårt anlegg for flere år siden, har såvidt jeg vet, ikke vært nødvendig å skifte ennå.

Disse var drøye 50cm brede, og 100cm(?) høye.

Link to comment
Share on other sites

Hva med noen meter med flattjern og et par sett med dørsylindre og ventiler for buss dører.

PLS eller pc basert "jeg lagde PC for å få det som vi ville med alle programmer for vendeskiver.

Jeg brukte et kort herfra http://www.quasarelectronics.com/3074-8 ... -board.htm

og lagde resten i .bat filer.

 

Finnes hvisstnok i en USB versjon også men siden Windows programmering er noe jeg ikke kan var valget enkelt

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk de av et firma som reparerer busser og tungtransport.

de skulle hvisstnok være defekte men det virker godt nok.

 

Programmeringen er ganske enkel og greit beskrevet i dokumentasjonen,

Hvis du satser på denne løsningen så kan jeg sende deg programmene jeg lagde på mail

 

Hvis du setter opp denne løsningen med luftsylindre så bør du ha en buffertank for å få fart på vendeskive anlegget,

trur vi kjører anlegget på 3,8 bar når vi bruker det...

Link to comment
Share on other sites

En PC-basert løsning er greit nok, problemet over lang tid er driftssikkerhet da miljøet denne blir stående i ofte ikke er ideelt (temperatursvingninger, kondens, fuktighet etc).

Avhengig av tilgjengelig kompetanse og tilgang på komponenter vil PLS-styring eller til og med relestyring være andre aktuelle løsninger.

Dere bør også se på hvem som kan utføre vedlikehold på dette, og om "alt" stopper opp om kun en person som har kunnskap om anlegget forsvinner ut av klubben.

 

Avhengig av hvor avansert dette ønskes, om det skal være programmer for forskjellige skytedisipliner etc., kan dette gjøres veldig enkelt eller veldig komplisert.

Alt fra trykknapper med relekontroll for skive frem/bort til touchskjerm-basert med alle tenkelige sekvenser programmert inn i PLS.

 

Her trengs det i utgangspunktet en eller to dobbeltvirkende pneumatiske sylindre (1X10 eller 2X 5 skiver) og tilsvarende antall 4/2 (3/2) on-off ventiler.

Disse kan, som det nevnes, fås hos firmaer som driver i transport/anleggs-kjøretøybransjen eller hos leverandører av hydraulikk/pneumatikk-komponenter, regner med lokale hydraulikkverksteder kan bestille inn slikt.

Husk da også gode eksosdempere, slik at returlufta som slippes ut ikke forstyrrer for mye.

Det enkleste er ventiler med 12 eller 24-volts spole, industriell standard på PLS og releer er 24V og da slipper man unna med en strømforsyning.

Kompressor til dette kan være hva som helst fra Biltema eller tilsvarende, helst med litt tankvolum da man slipper for mye start/stopp, og en god trykkreduksjonsventil som holder settingen.

Om mulig bør ventilen(e) ikke monteres for langt fra sylindrene for å unngå mye forsinkelse.

 

Siden anlegget per idag er manuelt, regner jeg med det er en form for wire- eller spak-manøvrering, det eneste dere trenger gjøre er å fjerne dette og erstatte dette med sylindrene.

Mekaniske stoppere monteres slik at skivene roterer 90 grader, disse bør kanskje være justerbare, e.g. butte mot en kraftig bolt med kontramutter som kan skrus inn og ut til man får ønsket vinkel., det er ikke mange gradene som skal til før det virker feil.

Dette er også hendig for å justere vekk slitasje over tid.

 

Hadde jeg visst mer om forutsetningene i klubben kunne jeg spesifisert mer, ta det gjerne på PM om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...