Jump to content

Settedybde og lading av blykuler


korporal

Recommended Posts

Hei har hørt mye rart om settedybde på blykuler. Alt i fra at friflukt ikke har den store påvirkningen på pressisjon til at 0mm friflukt er greit på blykuler for og forhindre blying i løpet. Men skal jeg oppnå 0mm friflukt blir patronen seende slik ut:

 

normal_kuledybde.jpg

 

Den til høyre er selvsagt den med 0 friflukt og i den til venstre er kula plassert ca. i kniperilla.

Forskjellen er ca. 5-6mm som jo da blir friflukta...

 

Er det mulig og krympe kula fast slik den er montert i den med 0 friflukt?

Det er fortsatt ca.10mm hold på kula.

 

For ordens skyld, patronene skal skytes i min Winchester leveraction mod.94 AE 30-30Win

Link to comment
Share on other sites

Prøv å sette ei kule i munningen av rifla med nesa inn i løpet.Da vil du se om kulenese diameteren passer oppe på bommene i løpet ditt.Kula skal helst ha litt motstand da den trykkes inn .

Hvis du har ei kule som passer diameteren på pipa di ,vil kula entre løpet sentret og få bra styring og god presisjon.

Da har det ikke noen hensikt å sette kula til fremre drivband tar i riflingen.Denne kula ville jeg ha satt slik at øvre del av fettrille er skjult av hylsa for å unngå å få smuss i fettet.Dette kan du gjøre hvis patronlengden fungerer i magasin og mater ok .Jeg har en Marlin 444 som er veldig kresen på for lang patron med blykuler og mantlet for den del.Du trenger ikke crimp i en 30-30.Jeg har ingen crimp på mine støpte kuler i 416 Rem mag

Morro å få til god presisjon med hjemmestøpte blykuler i rifle :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

LBT anbefaler at kula ikke settes dypere enn at alle smørerillene er dekket inne i hylsehalsen. Det er vel enklere å oppnå med 30-30 enn med 308/30-06 siden mange kuletenger er laget for nettopp 30-30. Min lille erfaring med støpte blykuler i rifle tilsier at den rette settedybden må finnes for hvert våpen/kule/hastighets kombinasjon, jeg tror du må teste selv er jeg redd.

Jeg tror at 0mm friflukt er viktigere hvis man skal bruke svært sentbrennende krutt for kaliberet for å få ned hastighet med stor fylling av hylsen. Det står noe lade data for dette i en tidlig utgave av Våpenjournalens ladebok som har et eget kapittel for støpte blykuler i rifle. Jeg har et ekstra eks av denne boka.

Funksjon er jo også ganske vesentlig, så kanskje det vil bli det som styrer settedybden din?

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er:

 

Glem hele 0mm friflukt prosjektet. Sett kula i hylsa slik kula er lagd for å setes. lag gjerne en liten krymp. Skyt med 5-6mm friflukt, og kos deg med det. Både børsa di og kaliberet ditt tilsier at du bør forvente en grei "jaktpresisjon" på 100-150 meter. Men heller ikke mer enn det.

 

Det viktigste er at kula di sitter godt, patronen mater problemfritt og at patronene tåler flere runder ut og inn av rørmagasinet ditt, og opp og ned av lomma di, uten at det blir noe krøll. Forhåpentligvis, og mest sannsynlig, får du den presisjonen du trenger for det bruksområdet denne børsa har. Og noen BR eller langholdsrigg vil dette aldri kunne bli uansett. Men det er jo tross alt snart 120 år siden den første mod.94 i 30-30 slang blyet gjennom lufta.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått Lyman settet i hus og fått prøvd de første skuddene. Brukte Mimek 175grs. bly Fra Clarru hagelund. Kula ble knipt fast noe over den øverste fettrilla. Jeg brukte 23, 25 og 27 Grains ladning med N135 krutt, og remington tennhette. Så ut som at kanskje 25grs ga best samling.(Det sotet en del på hylsehalsen, for lite trykk/ladning?) Greide og få 8 skudd innenfor ca. 10cm på 50 meter. Ingen bragd! Men det skal sies at kikkerten ble justert inn og skuddene skutt på en noe for høy bilbukk på kalde snøen. Skal bli spennende og se hva den greier på bane i skytekrakk? Hadde med en 222 Rem og skjøt i filler en femkroningstørrelse i blinken :oops: . Du har nok rett i at det er grei jaktpressisjon på 100 meter jeg kommer til og oppnå. Hvis noen har noen grunnleggende tips er jeg mere enn mottakelig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...