Jump to content

Hagle lader ikke!


border

Recommended Posts

Har en star baikal o/u hagle som ble kjøpt i høst. Den har vært meget treg..noe som ikke er uvanlig for nye hagler har jeg forstått. Nå har den ligget til tørk noen dager, knekkt.

 

Skulle smekke den sammen idag, da skjedde ingenting. Toppleveren (tror det er det den heter) er meget treg. Får ladet den dersom jeg knekker haglen, og manuelt skyver toppleveren tilbake, men den er treg. Hva kan jeg gjøre? Er det noe jeg kan smøre?

Link to comment
Share on other sites

Brukt eller ny? Om det er en ny Star så kan mekanismen være full av lagringsfett som har stivnet under tørkingen. Er det en brukt hagle så kan det være at den er full av gammal olje og skit. Uansett så kan det være en fordel å åpne mekanismen og gjøre reint og smør opp med en tyntflytende våpenolje. Om ikke du føler at du har nok kompetanse til å skru fra hverandre mekanismen selv, så får du en børsemaker til å se på det.

 

Edit: Så først nå at du skriver ny hagle :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Har ikke noe greie på hagler, og siden den ble kjøpt ny i høst bør det jo være en garantisak. Men er ikke så lysten på å levere den inn nå, da slike ting ofte tar tid... kan jo prøve selv, hvis det ikke frarådes på det sterkeste. (mister garantien f.eks.)

Link to comment
Share on other sites

Hva med å prøve å pusse med tannkrem? Det funker i hvertfall veldig bra på sluttstykker til rifler.

Pass på å få pusset bort all tannkremen av alle overflater før du legger på ett nytt tynt olje lag.

tannkrem inneholder slipemiddel og fjerner alt av gammel lagringsolje m.m

 

Ps: det er no klin å få bort igjen all tannkremen i alle kriker og kroker :(

Link to comment
Share on other sites

hva med å ta av kolben,(den er festet med ein lang skue inni kolben du kommer til den med å ta av kolbekappen)da ser du om et er gammel olje elle fett som skaper trøbbel,vist det er det så fjerndet med malerkost og wite sprite,for så å sette inn låsekassen inn med noe tynn olje(gjerne olje som kommer i sprayboks)

dette er ein relativt lett jobb og det er liten eller ingen fare for å øydelegge noe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...