Jump to content

Tips til lading .307 Winchester?


Mauser68

Recommended Posts

Har ein kompis som lurte på om eg kunne lade litt i .307 Winchester, til bøylerifla hans.

Har ingen erfaringer med lading til denne, anna enn det eg har lest utav Ladeboka Nr. 6, så er det ei spesiell hylse med mindre volum, og det er kun ladedata med N140 krutt.

Kjenner lite til kuler her, men har funne 170 grains Sierra ProHunter FN, og lurer på korleis eventuelt denne kula oppfører seg til f,eks hjortejakt.

 

Nokon som har erfaringer med dette kaliberet evnt ladedata som har ok presisjon ?

Link to comment
Share on other sites

Hei Kjell Åge.

 

Stakkar deg som skal lade den :mrgreen:

Hehe neida bare tuller. Som sagt ladedata finner du i ladeboken. Tror det står noe om hylsevolum og ladninger så hvis du vil eksperimentere så er det mulig med andre krutt men siden du har krutt som er lett tilgjengelig så er det vel bare å bruke det?

 

Over til kule. Den sierra kula du tenker på er laget for 30-30win hastigheter. Tror ikke den holder godt i 307win hastighet og hverfall ikek på stort vilt som en hjort. Hvis han kan nøye seg med kun 2 skudd i børsa ville jeg ladet med noen gode spisskuler eller kanskje satset på den nye hornadyleverevolusjon kula den er spiss og ganske solid og da kan han lade med fullt magasin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips folkens. Eg reknar med at det ikkje gjer noko om kula kjem opp i 180 grain, det skulle nok funke fint det. Eg får sjekke litt med Alvestad kva han har på lager over helga og så får eg ta meg ein runde med han kompisen igjen også, det er han som får vurdere det tilslutt. :)

Link to comment
Share on other sites

Et moment som kanskje kan være verdt å ta med er at den 180gr Hornady kula kanskje har krymperilla litt langt bak til å være ideell for 307 Win.Å sette kula dypere enn krymperilla er neppe å annbefale, da hornadys rundnesede kuler har en mindre diameter foran krymperilla enn bak, med dårlig hold på kula som resultet. Dette gir gjerne trøbbel i et rørmagasin.

Regner med at det er snakk om en Winchester M94 som er kamret for 307 Win dette?

Win 94, og andre bøylerifler, kan være litt kilne med hensyn til hva de godtar av patronlengde for at mating etc skal fungere som den skal.

Ser at det i ladeboka opereres med patronlengder på 64-65mm. En Hornady 180gr RN satt til krymperilla vil vel gi en COL på nærmere 70mm.

Link to comment
Share on other sites

Rilla på de fleste Hornady kulene er ikke ei krymperille, men "Interlock"en, som skal holde kjerna noe bedre på plass i mantelen. Ikke destomindre, kan den selvfølgelig brukes også til å krympe, dersom den sitter i rett possisjon. Hvorvidt holdet på kula i det hele er avhengig av krymp i det kaliberet, er jeg litt tvilende til. Har selv ladet noe for min 356 og finner vel ikke at det til vanlig er store behovet for krymp. Kula blir ikke skjøvet lenger inn i hylsa i rekylen, ei heller trukket ut av samme, men man må antagelig prøve seg fram litt.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikkje garantere det 100% men iallefall 99% at det er snakk om ein Winchester Mod 94..

Hmm COL på såpass som nesten 70mm kan vel bli litt drøy kost ja. Men det er flott med denne info`en, det skal vurderes.. Det ser ut som kompisen min har ein god slump med patroner enno, så det er kanskje ikkje snakk om å lade på rappen her, så kanskje ein ska bruke litt tid, å heller kanskje krype til korset og bestille kuler hjå Midway, dersom dei har litt meir brukbare kuler i dette kaliberet her.. :)

Link to comment
Share on other sites

Rilla på de fleste Hornady kulene er ikke ei krymperille, men "Interlock"en, som skal holde kjerna noe bedre på plass i mantelen.

 

Det stemmer vel ikke helt.

Interlock-ringen ligger nærmere basen av kula, se bildet under. I tillegg finnes det jo interlock kuler uten krymperille, som f.eks 110gr SP i .308"

bullets-interlock-cutaway.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...