Jump to content

Trenger innspill før lørdag 6 feb. Remington VTR 700 22-250


Guest

Recommended Posts

Lurer på om noen har noen erfaringer med Remington VTR 700 i kaliber 22-250 ?

 

Har fått et godt tilbud på en slik som jeg vurderer, tenkte bare jeg skulle høre med dere angående erfaringer med denne. Ser at det er blandet kritikk på nettet av denne riflen. Har noen denne riflen selv, eller kjenner dere noen som har den og som har noen erfaringer ?

 

Prisen er ca 5k, er dette en grei pris for en ny rifle ?

 

Skal bruke riflen til småviltjakt som revejakt og gåsejakt osv.

 

Takknemlig for alle innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Rifla er sikkert god. Det kan tenktes du bør frem med fila og frigjøre løpet skikkelig fra forskjefte.

Kaliberet er jo kjent for å levere lette 22 kuler i høy hastighet. Til matvilt er ikke det den beste kombinasjonen. Kan fort bli sprengeffekt av slikt. Som predatorrifle er den sikkert helt perfekt.

 

Selv ville jeg valgt en .223 remington med 1:9 tvist eller raskere. Da har du muligheten til å skyte tunge kuler, samtidig som du kan levere en 50 grain kule i 1000 m/s.

Muligheten til å kunne skyte tunge kuler er i mine øyne bedre enn de 100 m/s ekstra fart du får på en lett kule i 22-250 kontra en vanlig 223 rem. Fabrikkammo i 223 vil jeg anta er billigere enn 22-250.....

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke noe verre enn noe annet, og prisen er god den. Enig i at den kanskje ikke er den beste matviltrifla. Den er rimelig sint og kan lage litt "gjørme" av det meste. En kan evt lade selv og få mer høvelige matviltladninger. .223 er kanskje et mer kurant valg, i hvert fall om du ikke lader selv og skal skyte mest matvilt. (Nå kan .22-250-eiere henge meg! :wink: )

 

Liten test her bla: http://www.snipercentral.com/vtr.htm

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

har en annen remington i 22-250 med rund 20" løp - sliter med å få farten opp på respektabelt 22-250 nivå. Med litt tweaking så greier jeg 1200 mps med 40grain kuler. Etter boka skal vel en .223 greie 1150 med nær halve kruttvekten.

 

Edit: har hatt 2 slike lvsf (mener det var det den het).

Link to comment
Share on other sites

Remington har jeg ingenerfaring med, men derimot 22-250 har jeg noe erfaring med.

Ville ikke kjøpt ei børsje med kortere løp en ca 60cm i 22-250, når det gjelder at 22-250´n skal være så lei mot matviltet er det ikke noe problem å lade de litt ned, gjerne med litt raskere krutt en standar for kulevekta.

Jeg for min del går å gleder meg til jeg får skutt ut løpet jeg har nå, da skal det byttes til et løp med raskere stining og god lengde.

1:14 stigning begrenser kulene til 50 til 55 gr (ca) de blir noe for vindfølsome selv om en peiser de ut i god hastihet.

Link to comment
Share on other sites

At .22-250 ikke er ett kaliber for matvilt er en myte. Alt bunner i hvilken kule du bruker. Bruker du en solid kule som 55 gr TBBC er det ikke noe problem med å skyte rådyr selv om den blir ladd til 1100m/s. Har skutt over 20 rådyr med denne ladningen og aldri hatt ett stygt slakt. Norma sin blyspiss 52 gr i 1050 m/s er kjempefin på gås. Også til rev hvor en vil ta vare på skinnet eller stoppe ut. Har tilgode å måtte kasere i gås eller en rev pga denne kula. Så til spørsmålet om VTR: Den har jeg ingen erfaring med, men regner med at den er som Remingtoner flest -> helt kurant. Ikke av de fineste riflene å se på men den fungerer hver gang. Så om tilbudet er godt så ville jeg handla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk på ett lignende tilbud i høst, 700adl heter min. Var litt skeptisk i starten, men nå som jeg har forsket litt med lading osv så elsker jeg børsa, 22-250 kan lades ned til lillebror, og lades langt over lillebror. Er flere som har fått store øyne når plastleken samler 5 skudd i hver klistrelapp på 100 meteren. Vi satt 2 stykker på revepost før jul, det kom en mikkel som snudde på ca 200 meter, rimelig desperate ble det produsert smattelyder mm, så stoppet den på ca 250 m. da smalt det, krysset lå på ryggen og mikkel gikk i smellen. Syns du prisen er bra så er det bare å slå til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...