Jump to content

Viltfond, hvordan styres det?


Guest solheimen

Recommended Posts

Hvordan fungerer viltfondet i din kommune? Er litt usikker på om alle kommuner følger Forskrift om kommunale viltfond og fellingsavgift for elg og hjort. http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20010523-0520.html

 

Er det ok og bruke penger på:

 

utdanning av personell innan aversjonsdressur på hund, ”sauerein -dressur”?

 

Eller bevilge 30000,- til haglebane?

Link to comment
Share on other sites

Hei Solheim.

 

Jeg vet det har blitt gitt penger til leirduebane med midler for viltfondet. Om man bruker §4 kan en jo si at mulighet for å bedre skyteegensker er et positivt tiltak for viltet.

 

Men dette kommer jo så klart ann på saldoen på viltfondet i den aktuelle kommunen. Har de godt med midler så er det nok en mulighet. Så kan en jo såklart diskutere hva hver enkelt mener er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med gundog her.

Kommunene har i all hovedsak inntektene til viltfondet i form av fellingsaviftene på hjortevilt, og bør således brukes til viltforvaltning i kommunen. Til leirduebane bør det brukes andre midler.

Sauedresur faller også utenfor etter min mening, men feks ettersøkskurs (med eller uten hund) bør derimot være greit.

Med viltforvaltning menes alt av vilt også frosk og padder, så her kan pengene brukes til mye rart....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...