Jump to content

Hva koster det å lade en haglepatron?


vulcan

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hva en hjemmeladet leirdue patron i kal.16 koster?

 

Saken er den at jeg har en gammel wingmaster 870 i kal.16, full choke. Fader`n kjøpte denne for noen og tredve år siden og jeg har lyst til å ta vare på den, og gjerne knuse noen duer med den:)

Jeg har snakket med børsemaker om å kappe løpet for å kunne skyte stål og han kunne gjøre det, men anbefalte å la det være fordi tilgangen på leirdue skudd i kal.16 er dårlig og den er mer egnet til jakt slik den er.

Jeg har forstått det slik at å lade leirdue patroner ikke er kostnadseffektivt, men hvordan stiller dette seg for dette kaliberet når bismuth er alternativet? Prisen på bismuth virker høy til due knusing. Kan jeg holde en gammel traver gående ved å lade selv?

 

Tips og råd mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Den tid det var lov å støype sine egne hagl :( så kostet det meg ca kr 2 pr smell med 36 gram hagl(bly) guilandi wad og cheddite hette pluss en passe dose N340 krutt.

Handla 10 000 komponenter, hetter og wads, før blyfdorbudet . jeg og en kompis delte den pakken.Har vel nok til vi blir 120 år :lol:

Den mest kostbare komponenten i dag er nok haglet.

Kom en støpetang fra USA for bucshot no#4 i dag.

Blir moro å dra litt i hendlen på Mec pressa igjen.

Noen som vet hvor mange #4 det går på 1 1/4 oz(36 gram)?

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg heller kjøpt meg en annen hagle,

for å skyte på banen for 13 kroner smellen blir fort dyrt :shock:

 

Ps. vi skyter for ca kr.1,25 pr smell :wink:

 

Jeg har annen hagle i kurrant kaliber, men jeg vil også kunne bruke DENNE til koseskyting når jeg føler for det. At det blir dyrere en kal.12 for så være, men som du sier 13 kroner blir for dryt.

 

Å kaste, bytte eller kjøpe ny er ikke aktuelt. La oss gjerne si den har en slags affeksjonsverdi :D

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se. Jeg kjøpte stålhagl US 3 fra KH Precision. 425,- for 10Ib = Ca 4.536gram.

 

Min ladning er 32gram: Kr 3.00 strøkent for fine blanke stålhagl.

Man må ha en forladning beregnet for stål, jeg endte opp med P.R. TUPRW12 fra Amerika: 8 Dollarer for 100 stk: 0.49 pr stk.

Så må vi ha ei hette, det er en Fiocchi 616 fra Staffans i Sverige: 0.28 pr stk.

Kruttet: har oppi 30grs Hodgdon HS-7, fra Staffans det også: Kr 1.13 for 30grs

Hylsa er ei Gyttorp hylse fra nærmeste leirduebane. Fiocchi hylse altså. Kr. 0,-

 

Totalprisen skulle da bli: 4,90 blanke norske kroner pr. hver eneste patron.

 

MEN, det er mulig å få tak i komponenter både her og der som gjør regnestykket annerledes. Det kan vippes betydelig oppover, og kanskje også knipes inn noen ører her og der. Hagl f.eks. er billig, svært billig vil jeg si, hos våre pølsespisende naboer der nede i Danmark.... Lurer på en dansketur for å handle snart :)

 

Får ganske ofte spørsmål om det lønner seg å lade haglepatroner selv. Svaret på dette er et ganske enkelt "NEI, overhodet ikke".

 

Sigurd

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne maskinen spyr ut store mengder bismuthagl hver eneste time den er i drift. Dette kommer av at disse haglene kan lages på eksakt samme måte og utstyr som de forbudte blyhaglene. Før brukte vi bly fra hjulvekter fordi de hadde perfekt legering til å støpe hagl av. I dag er man avhengig av å kjøpe bismut som selvfølgelig er mye dyrere. Dersom du har noen hundre kilo bismut liggende anbefales denne.

 

http://www.littletonshotmaker.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...