Jump to content

Gaupejakta Mandal & omegn


Fenris 3006

Recommended Posts

Siste 2 uker er det observert gaupe i Mandalsområdet. Ut i fra de opplysningene jeg har fått, har den i dette tidsrommet holdt seg i et område på ca 10 km radius rundt Valand. Gaupa er fysisk sett like nord for Valand for ca 2 uker siden, nyere spor tyder på at den har beveget seg sørøver mot Harkmark. Siste observasjon er den 28/1, hvor jegere på måneskinnsjakt skal ha hørt gaupeskrik ved Tregde. Siden er det ikke kommet nye observasjoner. Planen med denne tråden er at jegere i og omkring dette området kan poste observasjoner, og dermed hjelpe hverandre.

For å avgrense området gjelder denne tråden innenfor følgende område:

2j4vkeb.jpg

For at tråden skal bli mest mulig oversiktlig, bør det i hovedsak postes innlegg som har med observasjoner/tegn på gaupe, i aktuellt område. Har folk imidlertid vært ute og sporet uten å se noe, er dette også viktig informasjon! Dermed kan innsatsen settes inn på andre steder.

Et par tips og nyttige linker om sporing av gaupe:

http://www.lianvatnet.skole.no/index.php?artikkel=251&showforapprove=1

http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=4943&postdays=0&postorder=asc&start=0

Gaupejakt i Norge

Link to comment
Share on other sites

Fant noen veldig spesielle spor inne i Dyrdalen det er rett på andre siden av e-39 ved skytebanen på Mjåvann grensen mellom mandal og søgne sporene går i retning vatne/ålo og de ser ut som et dyr med storepoter, får noen som har bedre kjenskap til å se på det.

Link to comment
Share on other sites

Fant noen veldig spesielle spor inne i Dyrdalen det er rett på andre siden av e-39 ved skytebanen på Mjåvann grensen mellom mandal og søgne sporene går i retning vatne/ålo og de ser ut som et dyr med storepoter, får noen som har bedre kjenskap til å se på det.

 

har du fundet ut om det var gaupe spor?

Link to comment
Share on other sites

har vert stille her lenge nå. er det ingen som er ute å kikker eter spor??

Fint om du kunne fortelle hvor du har sporet, og når. Da vet andre hvor det ikke skal spores. Området er stort nok, om ikke flere skal spore på samme strekningene.

har liget syk en uke så har ikke komet meg ut

Link to comment
Share on other sites

Da er ekstraordinær båndtvang innført og pusen lever atskillig tryggere for denne gang!

Båndtvang Mandal, Lindesnes, Audnedal og Marnardal

Men med godt mot, ski & truger er ikke jakta over enda... Har selv holdt (-og holder) fokus på området omkring Sjøllingstad uten (foreløpig) resultat. Dersom noen kan ta på seg "rapporteringsansvar" for andre områder hadde det vært topp!

Åseral derimot, har enda muligheter for å jakte pus med hund. La oss håpe at Erikr & co får "god gang i den" før det er slutt for i år. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ja vi har ennå ikke innført båndtang og det håper jeg ikke vi kommer til å gjøre. Vi har ikke mer snø enn vanlig, heller tvert imot!

 

Men hva hjelper vel det når ikke gaupa er å se..Har sporet ganske hardt, men vi finner ikke spor etter den.

 

Du får heller komme opp og ta et raid etter reven, når det blir fastere føre;)

Link to comment
Share on other sites

Hørte med viltnemda i dag men vedkommende mente at det var fylkesmannen som måtte ta denne avgjørelsen... Skal ta det opp med øvrigheta i morra, så får vi se om vi kan få et klart svar !? Hele begrunnelsen for ekstraordinær båndtvang er jo å lette situasjonen for rådyrene og det er lite som gjør dette, som å jakte gaupe! Burde fått disp til å jakte rev også med samme begrunnelse! Bikkja vi bruker er rådyrren og hovedargumentet til båndtvangen er også våres største argument for å jakte på pus! Får håpe vi treffer en byråkrat som ser fordelen med at målet helliger midlet!

Link to comment
Share on other sites

Byråkrater er endog byråkrater... Etter samtale med både landbrukskontoret og miljøvernavdelingen hos fylkesmannen var det tommelen ned. Dette på tross av at begge disse hadde forståelse for argumentene for å få dispensasjon, men siden reglene er som de er, var det lite de kunne gjøre! -Noen sjefsavgjørelse var iallefall ingen av dem villig til å ta. Firkanta spør du meg når man setter paragraf-rytteri foran selve paragrafens mål og mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Gaupe observert i Kvås nord for lyngdal i dag ca kl:13:00, så selv bare sporene. :)
Noe mer nytt fra vestkanten?
Jff fikk disp til å bruke bikkje under revejakt kurset i dag :D
Ja det finnes heldigvis smutthull som kan åpne for dispensasjon. I dette tilfellet var det at det ble holdt kurs i revejakt. Tillatelsen ble også gitt på kommunalt nivå hvor vedkommende hadde vett og mot nok til å se fornuften i å gi dispensasjon! :D Dette synes desverre å være omvendt proporsjonalt med jo høyere opp i forvaltningskjeden man kommer...Imidlertid synd det ikke ble noen rev i Finsland :( -men det var en fin dag i skogen :wink:
Link to comment
Share on other sites

Rett vest for kvås ca 1 km. Du må litt opp i fjellet. Det går en skiløype der, og det var den jeg gikk da jeg krysste sporene. Var litt i tvil om det var Gaupe, men traff en man på pakeringsplassen som hadde sett Gaupa da den krysset der jeg så sporene.

Link to comment
Share on other sites

Rett vest for kvås ca 1 km. Du må litt opp i fjellet. Det går en skiløype der, og det var den jeg gikk da jeg krysste sporene. Var litt i tvil om det var Gaupe, men traff en man på pakeringsplassen som hadde sett Gaupa da den krysset der jeg så sporene.

 

Ringte min onkel, som eier der borte og driver med sau. Gaupa var observert midt i hans terreng, og har vært 100 m fra fjøset hans. Svarte, nå ryker det mye rådyr :(

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...