Jump to content

9mm Browning long


Laikajeger

Recommended Posts

Hei har fått en forespøsel om å lufte noe her for en kamerat som trenger litt hjelp/råd

Han har arvet en pistol i dette kalibere 9mm browning long( 9x20) fikk jeg fortalt og han lurer på om det finnes amo å få til denne?

 

Han har etter det jeg skjønte ikke funnet noe enda og rengner med at det han finner er samlmer/antikk. Er vist et amrikansk firma som produserte ei stund i nyere tid men vanskelig å få til norge.

 

Da har han å fått fortalt av børsemakeren at pistolen er i kjempe god stand til å være så gammel og ingen fare å skyte med den(blir bar en kose serie en sjelden gang).Mange av disse er vist ombygd til 380ACP. Ble også anbefalt å lade selv med litt svake ladninger. Gå ut ifra hylse 9x21 å trime den til rett lengde og ei lett kule skulle gå fint.

 

Han lader pistol selv fra før og har god erfaring men lurer på om noen her har noe erfaring med dette kalibere med ladninger og om dette er mulig.

Han vil også kjøpe hylser om noen skulle ha det eller annet utstyr til dette.(send en pm)

 

Takker og bukker på forhånd.

 

Jeg vidreformidler infoen da han er hjemat fra sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Trond på Hjemmelading.no, nevnte for meg at han ganske snart skal få inn hylser til kaliberet. Jeg har selv ladet det med ei 105 gsrs swc kule og trimmedce 38 super hylser. Fungerte bra. Ladedata forøvrig vet jeg ikke hvor jeg har. Men over tid, kan det hende jeg finner data for ladningen igjen. Uansett ladet jeg meg opp til fabrikk hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Utgangs hylse for omforming til 9 Browning Long er 38 Super, Long har en semi rim som super og die settet som jeg kjøpte var sizer merket 38 Super. Om 9x21 er rettvegget og har semi rim, kan den sikkert brukes, så på loaddata.com at de også hadde benyttet omformede 38 spec hylser, så det er sikkert en del som kan brukes, men inntil hjemmelading.no, får inn original hylser, er 38 Super det enkleste. Jeg trimmet ned mine med LEE sitt 9 mm trimme sett, hvor jeg laget en shims for å få rett trim lengde.

Link to comment
Share on other sites

Har fått med meg at det burde produseres av 38 super :wink: . Men som sakt hvem som anbefalte 9x21mm og hvorfor vet jeg ikke. Skal bringe infoen videre til han som driver å skal prøve dette.

 

Holder meg selv til riflelading med orginale hylser 8) .

 

Takk for info bare å skrive vis det er mere nyttig å komme med :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da fikk jeg en telefon av en som var kjempefornøyd :D

 

Etter tipsene fra her har han fått tak på litt amo ferdig rulle og fått en del hylse å ladet litt selv.

Prøveskyttingen gikk så det suste, den gamle husqerna kom til liv :D .

 

Skal hilse dere å takker så mye for gode råd å tips :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...