Jump to content

Har kjøpt, så slett tråd! Tips om kombi!


enkristensen

Recommended Posts

Har begynt å se meg så smått om etter en kombi. Har til krav at det skal være kaliber 12 på hagleløpet, og at det skal være bra presisjon på rifleløpet. Har ikke noe erfaring med kombi så dette blir helt nytt for meg, men spennende :) Er det noen merker som jeg bør styre unna feks, og hva bør jeg se etter? Ser at det er en del å få tak i brukt fra Sverige. Skal se på en Scirocco 12 - 5,56 tror jeg det var til helgen.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på riflekaliberet du nevner. Er det en 5,56x43 eller 5,6x52R? Førstnevnte er jo .222 Rem, men svensker har en tendens til å bruke mm. .222 kan også være 5,6x43 og 5,7x43! Er det en 5,6x52R er det en veldig forskjellig patron i forhold til .222. Bittelitt grovere kule (.228 mot .224 - kula er litt større enn løpsdiameteren). 5,6x52R er også en kragepatron, noe mange mener er det som gjelder i kombi/brekkvåpen. Slank og pen patron uten den voldsomme futten som småtassene .222 og .223. Den het for øvrig .22 Savage før (Savage betyr villmann, men det er en snill villmann :wink: ).

 

5,56x52R en veldig fin småviltpatron. Har hørt folk hevde det er det perfekte å bruke på alt av småvilt da den er mye snillere enn de sinte småbrødrene. Ulempen med dette er at det er lite utvalg av patroner og at de er dyre å kjøpe. En kan lade selv, men det er ikke store utvalget i kuler, og hylser er gjerne dyre.

 

Tror kanskje jeg ville satset på en brukt en med .222 Rem i så fall, selv om denne ikke er så snill som R-en. Den er imidlertid mer utbredt og er utrolig billig å lade, og lader man selv kan man skreddersy den til hva man vil. .223 er vel den mest utbredte småviltpatronen i dag (5,56x45 osv, på svensk), men det er få kombier som har dette riflekaliberet enda, i hvertfall brukt.

 

Scirocco, som du skal se på, kom på det norske markedet i 1997 leste jeg i en test en gang. Den ble tatt inn til noe innpå 2000-tallet. Fikk bra skryt i en test jeg hadde på papir (som jeg ikke finner igjen). Kjøpte selv en slik, med 5,6x52R for noen år siden. Likte den veldig godt, men fikk byttet den tilbake da det viste seg at rifleløpet var skjevt. Oppdaget ikke det før en børsemaker så på den. Fikk mistanke da den spredte verre enn ei hagle. Vær i hvertfall obs på å se etter skader/merker på løpene. Det er vanskelig å få tak i nye løp innenfor et halvt års tid. Fikk høre det jeg i hvertfall. Børsa er produsert i Italia av LuMar. Disse produserer hagler enda, men er usikker på om kombien produseres lenger. Det beste hadde vært om du hadde fått prøveskutt den først. Da vet du jo om den går fint.

 

Endte selv med å kjøpe meg en Antonio Zoli 12/76, .222 Rem. Knallfornøyd med den. Gikk supert og virket som et virkelig kvalitetsvåpen. Noe å se på det og! Både Sciroccoen og Zolien har for øvrig rifleavtrekkeren på bakre avtrekker, noe jeg mener er en fordel. Solgte kombien min i høst, og angrer enda... Mitt aller første skikkelige våpen - sønnen jeg aldri fikk (har to døtre, og kombien het Antonio... :mrgreen: )!

 

Ville nok vurdert en kombi med .222 fremfor 5,6x52R, selv om sistnevnte er en bedre småviltpatron, pga lettvinn tilgang på ammunisjon, og ikke minst billigere.

 

På den annen side, om det ikke er primærvåpenet, er det kos med en kombi. Det er ikke et mengdetreningsvåpen, så du skyter jo ikke så mye. En mååå ikke skyte mer enn ca 50 skudd i året (storviltkravet, maks rådyr for 5,6x52R, er jo ikke mer enn 30 pluss 5). Går rifleløpet bra er man ikke nødt å dra på skytebanen hver uke. Skyter man 50 - 60 skudd i året koster det ikke fælt mye mer enn en tusenlapp, avhengig av type. Da koster det tilsvarende ca 500,- for .222. Den differansen bør vel de fleste ha råd til.

 

Sier vel kanskje litt mot meg selv her, men jeg begynte å lade selv for å finne mer spesialiserte kuler og ladninger. Det endte i stedet med salg av kombien for å kjøpe rifle i samme kaliberet da jeg fikk lyst å skyte mer. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte kombien selv var rådyrjakt, men når jeg aldri fikk tak i rådyrjakt da...

 

Et par eksempler på ammopriser:

Norma jaktmatch .222 = ca 15,-. Norma helmantel 5,6: 25,-. S&B helmantel .222 = ca 9,- S&B helmantel 5,6 = ca 15,-. Tror Norma har sluttet med helmantel i 5,6 og. Priser fra Børselars 2009.

 

Tips: Skal du ha på kikkertsikte, invester i hurtigmontasje. Det vil du aldri angre på.

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig svar :) Tror kaliberet er 5,6x52r for selgeren nevnte at det var dyr ammuninsjon. Det er som du sier at det blir ikke mengdetrening på ett sånt våpen det tar jeg med 30-06en min, så prisen på ammo betyr ikke så mye. Har sett at det selges en del brukte kombi i Sverige med 222, så jeg skal nå fortsatt snoke litt rundt etter ett bra våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...