Jump to content

Dokumentasjon på våpenskap!


beagle

Recommended Posts

Min bedre halvdel var på lensmannskontoret og leverte ein våpensøknad i dag. Har kryssa av for at me oppbevarer våpna i godkjent våpenskap. Men det var ikkje godt nok :!:

Me må enten forevise kvitering for eit av skapa eller komme med bilde av eit skap :roll:

 

Er dette vanleg praksis andre stader i landet?

Link to comment
Share on other sites

Ho kjøpte eit par våpen i 2009 og da var det ikkje nødvendig å dokumentere noko våpenskap. Me får finna eit fotoapparat og ta bilde. Det eldste skapet er kjøpt midt på 90 talet. Kviteringen til det ligg i reknskapet for det aktuelle året. Det andre vart kjøpt i 2009, kansje eg finn ein kvitering på det.

 

Takker for svar.

beagle

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg ringde nettopp til våpenkontoret her i Oslo og spurde, og eg fekk beskjed om at så lenge eg kryssa av og signerte på tro og ære at eg hadde våpenskap, var det greit.

 

Men eg trur kanskje eg skal fotografere den godkjenningsplaketten for sikkerhets skuld.

Link to comment
Share on other sites

I Hommelvik /Trondheim ville de se en form for dok.

Gjerne kviteringen på det.

Jeg hadde ikke den så jeg la med noen andre papirer som bestilling av ny nøkkel osv, safenavn og FG osv på noen ark så ser det iallefall ut som man har.

En annen viste frem nøkkelen til skapet.

De kan gi deg 48t varsel for å så komme på besøk for å sjekke så det skal vel holde med avkryssning på tro og ære.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo dessverre sånn at det er den som sitter på våpenkontoret sitt privilegie å behandle saken. Det finnes ikke noe mal på hvordan ting skal være eller hva som er god nok dokumentasjon på ting. Om jeg viser frem en kvittering på et våpenskap til Politiet så sier jo ikke det annet enn at jeg har en kvittering, den kan jo jeg ha lånt av noen eller laget selv. Ber de om dokumentasjon utover krysset i søknaden bør du be om å få skriftlig hva slags dokumentasjon de trenger og bare gi vedkommende det. Det er det enkleste og alle er sikre. Ting man sier på offentlige kontorer uten å kunne vise til noe skriftlig er umulig å forholde seg til. Det vil også gjøre det enklere å klage dersom man har noe skriftlig på hele saksgangen, lettere å legge frem noe skriftlig enn å si at "ja, men han eller hun sa bla bla bla...".

 

Mao: Be de gi deg et skriv om hva de vil ha, og gi de det. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...