Jump to content

Stående fuglehund på toppjakt


hunting jack flash

Recommended Posts

Hei, skal på toppjakt i de ulvebefengte svenske skogene til helga, og lurer på om bikkja skal bli igjen hjemme.

 

Tenker at noen her, har erfaring på omerådet - så kanskje slipper jeg noen dårlige opplevelser...

 

Har en vorsteh, som apporterer alt som far skyter på - så lurer på om jeg skal ta den med som apportør.

 

Føret er garantert bunnløs snø, så noe søk etter svartfugl på bakken er bare å glemme desverre. - men skadeskutt eller godt gjemt fugl vil den nok finne :-), men kanskje blir det bare klabb og babb - med skremt fugl som resultat?

 

Erfaringer taes imot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tatt med bikkja så hadde den ihvertfall fått trim. Skogsfugl på topp ser rovdyr og andre dyr på bakken hele tia,så det er de vant med,men selvsagt kan en og annen bli urolig og stikke. Hvis du er heldig kan du få oppleve å høre at en tiur skjærer nebb pga.at den ser bikkja di,og at du da får øye på den.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er lov å bruke hagle på fugl fortsatt! Men dog bare på svartfugl...

Du skal ikke se bort ifra at du kan få stand på fugl i dokk. Det kan i noen tilfeller omgjøres til skuddsjanse.

 

En apporterende hund er alltid en fordel å ha med uansett.

 

Lykke til, og skriv gjerne rapport!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar oftast ha med pointern på toppjakt. Ibland har han jagat fram fågel ur tjockskogen som jag inte skulle ha sett annars. Ingen fågel har satt sig i topp ännu men det kommer nog. Några gånger har han ställt fåglar i topp som jag har kunnat smyga fram och skjuta på.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er lov å bruke hagle på fugl fortsatt! Men dog bare på svartfugl...

Du skal ikke se bort ifra at du kan få stand på fugl i dokk. Det kan i noen tilfeller omgjøres til skuddsjanse.

 

En apporterende hund er alltid en fordel å ha med uansett.

 

Lykke til, og skriv gjerne rapport!

 

Mvh Dagl

 

Hei Ja, Rapport følger:

 

Fantastiske fine dager med -10 til -15 grader. Noe gråvær på Lørdagen, men solskinn på Søndag.

Det var bunnløs puddersnø overalt, så det blei et slit å tråkke rundt i skauen.

 

MEN; Så ikke fjæra av noen tiur på topp, så utbyttet ble null. (skal jo ikke være lett heller ;-) )

Kom over 1stk flyvende tiur (som så ut til å ha rundet 10kg ;-) den var DIGER), men det var det eneste jeg levende jeg så.

 

Ellers var det vanvittig med Ulvespor å se. De følger skogsbilveiene nå som det er så mye djupsnø. Krysset sikkert 20 forskjellige spor i løpet av 2 dager på tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...