Jump to content

hjelp til førstegangs hagle


tripp

Recommended Posts

jeg tok jegerprøven i desember og skal nå kjøpe meg min første hagle :)

 

søkte først om halvautomat, men blei mye styr til og fra med politet, så har nå bestemt meg for og kjøpe meg vanlig over/under hagle og trenger da litt tips/hjelp til den første hagla ;)

 

har ett budskjett på maks 5500,- så kan ikke velge og vrake fritt.. hehe

 

noen som har en bra hagle og anbefale til denne prisen?

har tenkt litt på disse modellene:

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... 76-9002513

 

http://www.intersport.no/Product/650723 ... d-modell-/

 

har tenkt litt på om det kanskje er lurt å vente til villmarksmessa er?

kanskje det er noen gode tilbud på hagler der?

 

takker for svar

Link to comment
Share on other sites

Min første hagle var også en Star Baikal. Den er litt tung, men gud hjelpe meg den er solid. Det var et enkelt valg for min del, da haglen passet meg uten modifiseringer. Dessuten var den billig, tror jeg betalte rundt 3000 for den.

 

Jeg hadde tatt meg en tur og sett litt på de forskjellige modellene og testet hvordan anlegget er. Du må nesten prøve før du kjøper.

 

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som Hassel utroper - skal det ikke være mer styr med en halvautomat enn andre hagler.

 

Men hva skal man egentlig med pumpe/halvauto - når man ikke får lade/skyte mer enn to skudd?

 

Og disse våpen er gjerne tyngre enn o/u og s/s.

 

Hagle til lerdueskyting - foretrekker jeg o/u.

Til jakt - s/s - da de er mye smekrere å holde rundt låskassen.

For mye av jakten - er bæring av våpen.

Link to comment
Share on other sites

det blei mye styr fordi jeg hadde tenkt til og kjøpe brukt halvautomat, og di skulle absolutt vite fabrikknr, modell osv, og det blir fort vanskelig og vite når man skal kjøpe brukt, jeg kan jo ikke be en holde av hagla si i 3 uker før jeg kjøper den.. derfor ble det mye styr.

 

har tenkt litt på baikkal ja, men som det blei sagt her har jeg hørt at den er ganske tung??

Link to comment
Share on other sites

Husk at tilbehør også koster. Ved siden av hagla trenger du pussesaker, stokkolje , reim, futteral og ammunisjon. Nå må du også ha våpenskap, eller en safe du kan låse ned forskjeftet i.

Ei Baikal hagle er mer enn god nok til normal bruk. Dessuten så taper de seg lite i verdi om du vil selge den. Kjøper du brukt kan du sikkert selge hagla til samme pris som du betalte for den.

 

Hva med å finne ei brukt Star Baikal hagle til 2000-3000 kroner så bruker du 1500 kroner hos børsemaker for å tilpasse den vis du trenger det. Resten svir du av på ammunisjon :wink:

Trening er faktisk viktigere enn å finne den "beste" hagla, gitt at hagla faktisk passer deg også da.

Link to comment
Share on other sites

Selger må nok pent innrette seg på at du kjøper MED FORBEHOLD om innvilget søknad. Sånn er det nu engang med alt lovlig våpensalg.

Om du betaler en liten sum i håndpenger eller alt ved fremvisning av innvileget søknad er en smakssak, men jeg anbefaler at dere skriver ned hva dere blir enige om og underskriver. Ingen jurist nødvendig, bare lag en felles huskelapp.

 

Kr 5500.- går fort når du ser på halvauto, og med mindre du finner noe bra brukt, så tror jeg det kan være lurt å ligge unna ny & billig av den typen.

 

Mer utvalg i dobbeltløp og her kan du igjen finne mye bra brukt som er å anbefale fremfor ny Star. Jada, Star er solid og Star kan du treffe alt med, men det er først og fremst et billig våpen. Hvis du skal beholde våpenet noen år og kommer til å skyte mye, så er det sannsynlig at de tusenlappene du sparer nå ryker ut på en børsemakerrunde for å få herligheten i stand. Skal den henge over peisen og være med på harejakt en dag eller to i året, vel, løp og kjøp :)

 

Mht tyngde. Kjøp reim. Tren styrke.

Link to comment
Share on other sites

Jada, Star er solid og Star kan du treffe alt med, men det er først og fremst et billig våpen. Hvis du skal beholde våpenet noen år og kommer til å skyte mye, så er det sannsynlig at de tusenlappene du sparer nå ryker ut på en børsemakerrunde for å få herligheten i stand.

Nå er vel nettop fordelen soliditeten og driftsikkerheten... med mindre man vil tilpasse børsa er det ikke så mye mer en trenger å få gort hos en børsis.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du føler at star passer kroppen din og budsjettet ditt. Så løp å kjøp. Viktig at du blir fornøyd, noe jeg er overbevist om at du blir med en star i starten.

Er et hav av hagler og forskjellige meninger om disse, så forstår at det er vanskelig å bestemme seg. Noe bomkjøp med star som førstehagle er jeg overbevist om at du ikke vil føle du har gjort. Hagla kan tilpasses hos børsemaker om det skulle være behov for det.

 

Ser du har en god holdning med at "moro blir det uansett". Enig med deg. Om du står med en baikal, remington, you name it, første gang du skal på jakt er det mye andre ting som man tenker på. Gleden av å ha et våpen i hånda, skogen rundt seg og gode kompiser ved bålet om kvelden. Viktigste er å komme seg på jakt :)

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg ser etter hagle. Mange har anbefalt Star Baikal, men jeg har også sett på denne http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... 76-9002513 og http://www.vapen-soilen.no/produkter/va ... diz-spz-sm. Er det noen som har brukt disse og har kjennskap til de, så må dere si deres meninger :D Og visst det er noen andre hagler dere har å anbefale må dere si ifra om det også... Haglen må ikke koste mer enn 5500 kr :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Star anbefales for de det evåpen som har blit solgt i over 30år i kongeiket. OK de er litt tunge, litt stygge osv men de virker, de er solide og rimelige. Zabala er et mer ukjent alternativ men har ikke hørt noe utpreget negativt om dem. Yldis er forholdsvis ny på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...