Jump to content

Hvordan ta i mot nye skyttere?


Woff

Recommended Posts

@Lærlingen: Nicket ditt får meg faktisk til å ville sammenligne det å bli skytter med det å lære et fag. Du er i gang med læretida. Andre velger å droppe ut etter videregående (nybegynnerkurset). Enten fordi de ikke liker faget, eller fordi de bare syns skole er dumt. Eller av andre årsaker (det fins mange).

 

Mange ender opp med "fagbrevet" mens et mindre antall faktisk ender opp med å kunne henge et mesterbrev på veggen.

 

Sånn er det også i sporten vår. Og akkurat som man i den videregående skolen jobber for å begrense frafallet må vi jobbe for å ta vare på de nye skytterne. Kanskje vi kan lære av debatten omkring frafallet blant elever? Jeg vet ikke, jeg bare spør.

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt Domino, grunnen til valget av Nicket er at jeg anser meg som lærling i pistolskyting, og jeg vet at læretiden kommer til å bli lang.

 

Siden jeg er langt ifra lærling i yrkeslivet, så vet jeg en del ting som må til for å kunne lykkes i ”læretiden”.

 

1. Ta ansvar for egen læring.

2. Ta sosialt ansvar for menneskene rundt meg.

3. forstå at en skytterklubb er en frivilligorganisasjon, og ikke en forretning hvor jeg er betalende kunde.

4. Spørre både meg selv og klubben om hva jeg kan bidra med.

5. Sette pris på kunnskapen jeg får.

6. Tåle litt pepper og tyn.

7. Godta å stå litt med lua i hånda.

 

Det innebærer at jeg på eget initiativ tar i et tak der det trengs, koker kaffe, lapper blinker, feier opp tomhylser, kjører ærender, hjelper og tar godt imot nybegynnere fra siste kurs, på samme måte som enkelte ansvarsfulle nybegynnere fra foregående kurs tok imot meg.

 

Har jeg også hatt negative opplevelser? Selvfølgelig, men slik jeg ser det så er man i stor grad sin egen lykkes smed.

Link to comment
Share on other sites

Krav til ervervelse av pistol: For meg er skyting rekreasjon og nettopp konsentrasjonen som kreves i all skyting gjør at jeg glemmer krav fra andre og det å måtte hevde seg i forhold til andre, som er det som kjennetegner hverdagen ellers.

 

Jeg tror du har fått en del feilinformasjon her.

Pistolskyting er i lovverket delt opp i 3 grupper:

Rekreasjonsskyting

Mosjonsskyting

Konkurranseskyting.

 

Det er helt legalt og greit at noen ikke ønsker å bli konkurranseskyttere men vil drive rekreasjonsskyting.

Det eneste som kreves fotr å kjøpe inntil 4 våpen er at man har minimum 4 fremmøte på banen i løpet av et år.

Så her er det ikke noe press fra "sportsmafian" :)

Link to comment
Share on other sites

:) Tusen takk for mange bra tips her! En spesiell takk til Cracy-John som har gjort en fin jobb med å kopiere og sende meg et kurs han har fulført!! Der fikk jeg mange bra tips!

Idéen om et evalueringsskjema har tydligvis ikke vært tema før, men jeg skal iallefall lage ett som vi skal prøve å ta med her hos oss. :wink:

'Fadder' forslaget var også et som jeg mener vi bør prøve!

Men tråden er fortsatt ikke stengt :roll: , så kom GJERNE med flere gode råd!

Link to comment
Share on other sites

:?

Hvilket evalueringsskjema
I frykt for å bli tatt enda mer negativt :( ... Hvis du leser litt før i tråden, spør jeg om noen har tenkt tanken / laget et evalueringssjema som nybegynnere kan få etter kurs.

Det jeg tenkte på er alle de som forsvinner etter endt kurs? Er det noe vi kan gjøre for å få noen fler til å være med å skyte aktivt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

aha. Da beklager jeg min dårlige hukommelse fra tidligere innlegg i tråden.

Ideen var forresten en god ide, men jeg ville jobbet ekstra godt med å formulere spørsmålene. Det er ikke sikkert respondentene kommer til å svare ærlig. Husk å gjør det anonymt, da har dere en sjanse for å få ærlige svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...