Jump to content

Ladedata Nova Grom 170gn .308 win , hjelp en nybegyner


cthore

Recommended Posts

Hei alle.

Som relativt fersk hjemmelader trenger jeg litt hjelp til å finne en passe start ladning for overnevnte kule. Jeg har satset på å bruke Vv N150 krutt da det er det jeg har tilgjengelig. Leste noe på robsoft at man kunne begynne på minimums ladninger for Barnes X i ca samme vekt, men har ikke funnet noen med N150. Finner data for 170gn Naturalis på Lapua sine sider og tenkte kanskje dette var et egnet utgangspunkt? Denne har vel også rimelig lang bæreflate selv om profilen er noe annerledes.

Noen synspunkter eller har du ladet kula selv så kom gjerne med innspill.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar her og på pm, kommer nok til å prøve noe ala naturalis ladninger. Mulig jeg også kjøper N140 som anbefalt på pm, kjekt å kunne teste litt mer og ser at dersom jeg skal lade lettere kuler er N140 et anvendelig krutt.

 

Men dersom det er flere som har ladet med Nova Grom , kom gjerne med flere innspill, da det for meg virker som det er lite med "offisielle" ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Mener at både Alfarex og undertegnede benyttet startladninger fra ordinære 180grs kuler når vi testet Nova Grom'en, og hadde ingen problem med å øke ladningene noe i våre børser.

 

Vi har såvidt vært innom og diskutert Nova Grom litt her på kammeret tidligere:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=10986&start=0&st=0&sk=t&sd=a

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=22746&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Nova+Grom

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...