Jump to content

Cal 16/65


Jaktmannen

Recommended Posts

16/65 er ikke noe problem å bruke til alt vilt du bruker hagle til.

Problemet kan være å finne patroner i dette kaliberet. Joda det produseres fremdeles men det er ikke så mange som selger ammoen.

Bruk av 16/70 er ikke å anbefale da dette KAN medføre avriving av fremre del av hylsa og/eller høyere kammertrykk.

Som regel går dette bra, men som sagt ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt mulig å kjøpe ammo til 16/65, og f.eks Eley Grand Prix Bismuth 16/65 BB, kan brukes på rådyr.

http://www.schoupartner.no/produkter/jakt/ammunisjon/hagle-jaktammo_/eley---bismuth/

 

 

Som regel er det heller ikke noe problem å få en børsemaker til å endret kammeret til 16/70. og da øker utvalget av ammo.

 

Kaliber 16 er et topp kaliber, så kjøp den kombien du, den er sikkert smekker og lett. Og du får den sikkert billig, fordi det er så mange som ikke vil ha den, da de tror den er helt ukurant. Hvilket riflekaliber har den?

Link to comment
Share on other sites

Alternativet må bli hjemmelading..

De 16/65 som selges blir ihvertfall 67,5 pga. stjernebretten.

 

Jeg har selv en gammel Browning halvautomat i 16/65. Med dagens patroner og stjernebrett blir det en enkeltskuddsbørse..

Har et lite lager 16/65 med pappskive istedenfor stjernebrett. De duger, men det er ikke mye igjen av lageret nå. Må nok startet lading også for haglepatroner..

Link to comment
Share on other sites

Tror du sliter med å finne 16/65 leirduepatroner med stål , dessuten egner vel ikke stålpatroner seg overhodet i en såpass gammel børse. Eley Grand Prix får du vel til rundt 10-12 kroner smellen så blir dyrt i lengden. Men det meste av treningen kan gjøres unna med andre børser. Jeg ville foreslå å brotche opp til 70mm kammer. Jeg gjorde dette i en sideligger. Det kostet 600 pr pipe hos jakt&friluft

Link to comment
Share on other sites

Men er det mulig å få tak i leirduepatroner til kaliber 16?
Det er helt kurrant i 16/70, så jeg anbefaler at du brotsjer opp kammeret.

 

dessuten egner vel ikke stålpatroner seg overhodet i en såpass gammel børse.
Det er ikke alderen som er et problem, men hvilket trykk geværet er designet for. Viktigere er trangboringen som ikke bør være trangere enn halv. Så åpner du kammeret til 70mm og en eventuell trang trangboring til halv, er det problemfritt å skyte lerdueammo. Lerdueskudd er ikke ladet til spesielt høyt trykk.

 

Forutsetningen er at geværet er i generelt god stand.

 

 

Med riflepipe i 7x57R, som er mest kurrant av alle, har jeg på følelsen at dette er et topp rådyrvåpen. Har du noe mer informasjon eller bilder?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Uten annet enn å ha lest tråden, kan jeg nok varmt anbefale å kjøpe kombien. Brno`n er nok litt traust og tung, men kalibrene er perfekte til rådyrjakt. Det nevnes 12/76, ja. Høyt antall hagl, med påfølgende lavt ant meter/sekund.

Med kal 16/65 får du raske haglsvermer, og ofte meget pen dekning. Patroner i kal 16 er ikke noe problem, men lytt til rådene ang brotsjing.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Uten annet enn å ha lest tråden, kan jeg nok varmt anbefale å kjøpe kombien. Brno`n er nok litt traust og tung, men kalibrene er perfekte til rådyrjakt. Det nevnes 12/76, ja. Høyt antall hagl, med påfølgende lavt ant meter/sekund.

Med kal 16/65 får du raske haglsvermer, og ofte meget pen dekning. Patroner i kal 16 er ikke noe problem, men lytt til rådene ang brotsjing.

 

 

Hvor får du det fra at 12/76 nødvendigvis har så tung ladning? Remington Wingmaster 12/76 har 36 grams ladning og høy hastighet, for å nevne ett eksempel. Beklager utsklidningen, men jeg klarte ikke å dy meg... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Men er det mulig å få tak i leirduepatroner til kaliber 16?
Det er helt kurrant i 16/70, så jeg anbefaler at du brotsjer opp kammeret.

Lerdueskudd er ikke ladet til spesielt høyt trykk.

 

Hvor har du sett at man får stål lerdueskudd i kaliber 16 :?:

 

Lerduskudd har lite hagel 24 gram og da må man lade ganske kraftig for å få opp hastigheten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde også det var et problem, så jeg kjøpet en kasse med 100 skudd i butikken,men da jeg kom på banen, hadde de der også. Seriene ble knapt billigere med egen ammo, så da kjøpte jeg skudd der også.

 

Lerduskudd har lite hagel 24 gram og da må man lade ganske kraftig for å få opp hastigheten :wink:
Med all respekt, det må være noen grunnleggende detaljer i fysikken du ikke helt har fått med deg.
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en ting.En Brno med 65 mm kammer......hmm....Hørest litt merkelig ut.65mm var ikke vanlig etter WW.2,så den må være gammel.Når det er sagt,jeg har hatt både drillinger,kombier,og hagler med 65mm kammer i haglløpene,og ammo har aldri vært noe problem.Eley lage utmerkede wismuth patroner.Jeg kan nevne at jeg i mange år jaktet småvilt,og rådyr med en W.W Greener hagle i kaliber 12-65.Jeg brukte 28-30 grams ladninger til all jakt,og det var alltid tilstrekkelig.Dette var bly,og wismuth.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei! jeg har lurt på å kjøpe meg ei kombi, og jeg er funnet en som var interessan. Men hagle løpet var 16/65, kan du bruke det på Rådyr? Eller er der andre patroner i cal 16 jeg kan bruke?

Har en drilling med hagleløp i 16/65.. skyter greit 67,5 mm patroner i den og det er en førkrigsdrilling.

Har skutt noen rådyr med hagleløpene og på 25 meters hold og sideskudd på rådyr i vinterpels gikk hagla rett gjennom og satt i skinnet på motsatt side...Dette var riktignok et kje..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...