Jump to content

Standard løp i varmitbarrel-stock


mannen i gata

Recommended Posts

Jeg har børse med vanlig tynt løp, Remington 700 SPS, og har blitt tilbudt en HS-Presision stokk med løpskanal for varmintløp. Her vil det bli en liten glippe på hver side. Er det noen som har greie på om dette har noe å si? Jeg tenker at "løp og kjøp - da kan jeg bruke begge typer løp, hvis jeg skulle få lyst på varmintløp senere". Samtidig tenker jeg "Kjøp det som passer til det du har, ikke tenk på hva du kanskje skal ha senere". Andre sier at det bare er en fordel for da vet jeg at den er helt pipa er helt frittflytende.

 

Jeg ønsker å kjøpe stokk med alu-beddeblokk, da jeg har hørt at folk har opplevd bedre presisjon med dette, men har ingen erfaring selv. Samtidig ser jeg at børsa (og selvfølgelig skytteren) har et forbedringspotensiale.... :wink: Og HS-presision er vel noe av det bedre man kan kjøpe.

 

Er det noen som har noe erfaring med noe av dette, evt som har bilder av tynt løp i varmintstokk?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er lissom litt skeptisk... Er det ingen ulemper? Ikke noe smuss eller fukt som kan snike seg inni her.., jeg bare tenker litt høyt. For det lages jo tynne løpskanaler også, men jeg har bare fått tilbud om varmintstokker.

 

Og burde jeg kanskje kjøpe et varmintløp når det gamle har gått sine skudd? 223 foresten. Bruksområdet er "ligge i jordekanten og prikke rev på hold opp mot 250 meter".

Link to comment
Share on other sites

Smuss og fukt får de mellom der uansett er bare lettere å tørke vekk med stort mellom rom :mrgreen: Har selv en stokk der jeg kan frilegge ett 30mm løp og der sitter det et vanlig remington profilløp så da kan du tenke deg hvor stort rom løpet har :lol:

 

Mens den stokken du skal ha sikkert er slik 21mm profil stokk.

Link to comment
Share on other sites

Den var ny for meg Kjell Olav, men det må kanskje gjøres av børsemaker eller en som kan det..? Ellers fant jeg skyvelæret. Løpet er 22 mm ytterst ved stokken, mulig det er litt tykkere innover.. Dvs at jeg får en glippe på 1.5 mm på hver side. Jeg satte skyvelæret på 25 mm og la det rundt løpet, da fikk jeg se glippen. Ikke det peneste jeg har sett, men hvis presisjonen blir bedre kan jeg kanskje lære å leve med det. :?

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg vet du "mannen i gata" :mrgreen:

Jeg kjøpte meg en pent brukt 700ADL i 243win i sommer. Med orginal stokken og fri lagt løp skøyt den ca 30mm med 5skudd på 100meter. Ok presisjon men ikke mere. Fant frem en stokk jeg hadde etter ett prosjekt på en remington og satte på den. Samlingene krympet til 15mm og ammoen fikk samme treffpunkt selv om jeg byttet ammo. Var 5-10cm med orginal stokken i forskjell.

 

Stokken jeg har er denne http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=866523

Link to comment
Share on other sites

Se det ja, jeg har SPS i 223 og samlingene du skriver om minner litt om mine. Men det varierer litt fra gang til gang. Noen ganger kan den gå nesten hull i hull på 110 meter mens andre ganger får jeg slike samlinger som du snakker om. Blir lissom ikke helt klok på den. Stokken ligger jo helt inntil på disse modellene, så kanskje jeg bare skal slå til på den HSn og se om det krymper. Med tofot og støtte bak, skal jeg klare bedre enn det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg kjøpt HS-stokken og i ettermiddag var jeg bak loven og skøt på ca 130 meter. Tofot og anlegg mot ammoboksen under pistolgrepet. Måtte stille 6 knepp opp, noe som vel indikerer at løpet har ligget nedi ja.

 

Interessant samling, skøt tre skudd de lå som et trafikklys, dvs rett over/under hverandre (litt vindskjevt trafikklys selvfølgelig) og det var 12 mm mellom senter av øverste og nederste hull. Måles samlinger fra senter eller ytterkant? Hvis ytterkant blir det 18 mm. Veldig fornøyd med dette. Stokken var også mye bedre å skyte med da jeg hadde et mye mer konfortabelt grep om børsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...