Jump to content

Grizzlyjakt


Chef

Recommended Posts

Har hvert "Over there" å jakta to ganger, en på svartbjørn og en på bison(bøffel). Hvis du skal reise med et jaktreise firma, så anbefaler jeg deg å få i liste over tidligere jegere som har reist med det firmaet. Ta en tlf og hør åssen de hadde det på jakt tur.......For å si det sånn, "Klok av skade" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Reiser over i september. Har tags på elg og grizzly hos Widrig outfitters som har jaktområde nord i Yukon.

 

10 dager på hesteryggen med overnatting i telt i spike camps.

 

Har arrangert turen selv og hatt kontakt med ca. 10 outfittere der borte før beslutning ble tatt.

 

Chris Widrig har gode referanser og har vært i en særklasse når det gjelder fornuftige og kjappe svar på mine spørsmål.

 

De bruker kun hester og jakter på klassisk vis noe jeg foretrekker. Jeg har ikke sans for jakt fra båter og firehjulinger.

 

Widrig er nå fullbooket for 2010 og har kun igjen et par plasser for 2011.

En kamerat av meg som ville være med i høst ble avvist.

 

Føler jeg har gjort så grundig research som er mulig på teoretisk grunnlag. Nå gjenstår å prøve i praksis.

 

Fant blant annet en herlig historie på et amerikansk jegerforum om et par danske jegere og deres guider som våknet med en grizzly i leiren på jakt hos Widrig. Link til historien ligger her. Absolutt verdt å lese.

 

http://www.biggamehunt.net/sections/Bro ... 50911.html

Link to comment
Share on other sites

Fant blant annet en herlig historie på et amerikansk jegerforum om et par danske jegere og deres guider som våknet med en grizzly i leiren på jakt hos Widrig. Link til historien ligger her. Absolutt verdt å lese.

 

http://www.biggamehunt.net/sections/Bro ... 50911.html

 

 

Flott og velskrevet historie. En ting som jeg stusser på, er det vanlig å bruke en 30-30 når man guider i grizzly-land?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Opplysningstråd om Grizzlyjakt som lovet tidliggere i vinter.

 

Grizzly bjørn kan i dag jaktes i USA ( Alaska ), og Canada ( British Colombia, Yukon ans NWT ).Store brune bjørner kan selvfølgelig også jaktes i mange områder i Europa og Asia.

 

Fortsetter Grizzly "posten" fra BC da det er dette området jeg kjenner best. ( Plus at dette også er representativt for de andre områdene. )

 

BC er delt i 8 Hovedområder som igjen er delt in managment areas. I de fleste managment area er det kun en outfitter som kan guide utlendinger ( Ikke kanadiske statsborgere ) på storviltjakt. Alle Kanadiske storviltjegere med gyldig lisens og tag for BC kan jakte hvor de vil i hele staten. Dette betyr at det er de mindre tett befolkende områdene i sone 6 og 7 er de som mest aktuelle områdene for grizzly jakt for utenlandske bjørne jegere.

 

zyddmc.gif

 

Å jakte grizzlybjørn er drømmen som de fleste av oss aldri får realisert. De som er så heldig og en gang skal kunne få måle krefter med ” the humped back” bør både fysisk og psykisk innstille seg på at dette er ”deadly serious business”.

 

2up483o.jpg

 

Jakt bestemmelsene i BC

 

http://www.env.gov.bc.ca/fw/wildlife/hu ... gulations/

 

Generel grizzly info

 

http://www.env.gov.bc.ca/wld/documents/grzzlybear.pdf

 

Safety guide to bears in the wild

 

http://www.env.gov.bc.ca/wld/documents/bearwld.htm

 

Hvem er hvem

 

http://www.env.gov.bc.ca/wld/documents/ ... obears.pdf

 

Skudd på Bjørn.:

 

Craig Boddingtons The perfect shot. Løp og kjøp. Ingen klarer å beskrive og, eller visualisere dette bedere en Boddington.

 

BC Grizzly facts

 

http://www.gov.bc.ca/yourbc/grizzly_bea ... lanet.html

 

How to hunt safely in grizzly country

 

http://www.boone-crockett.org/pdf/LP_Be ... s_back.pdf

 

Følgende er sakset fra SCI sin rekord bok.:

 

Ursus arctos horribilis

 

Oso plateado, Oso grizzly (Sp), Grizzlybär (G), Ours grizzly (F). "Grizzly" is derived from the grizzled appearance of the white-tipped guard hairs in many individuals.

 

DESCRIPTION (male) Head and body length 6-8 feet (1.8 to 2.4 m). Tail length 3-4 inches (7.6 to 10.2 cm). Shoulder height 3-4 feet (0.9 to 1.2 m). Weight as much as 500-750 pounds (225-340 kg). Females are much smaller. Chromosome count is 74.

 

The grizzly is a powerfully built bear with long, thick hair that varies in color from dark brown to pale yellowish-brown. (The so-called Toklat grizzly from the Alaska Range is a striking pale golden color with chocolate-colored lower parts.) The body is massive and thick, with a prominent hump on the shoulders and a huge head supported by a short, muscular neck. The facial profile is concave. The front claws often exceed 3-3/4 inches (95 cm) in length, and are used primarily for digging and as weapons.

 

BEHAVIOR Except when mating, or in the case of a mother with cubs, grizzlies are solitary and unsociable. Males, especially, are great wanderers. Grizzlies mate from late May till the end of June. The female breeds every 2-3 years, with 1-4 cubs, but generally two, born in the den during January or February. She is a good mother and keeps the cubs with her for two years, or often longer. Full grown at 8-10 years, with a life expectancy of 25-30 years.

 

Except for polar bears, grizzlies are the most carnivorous of bears. They kill animals as large as moose and elk, dig rodents from their burrows, and eat spawning fish and carrion. Nonetheless, the grizzly cannot obtain enough meat to sustain itself, and must rely on vegetable matter for much of its intake, eating grasses, sedges, roots, tubers, buds, berries and nuts. It dens in the fall and sleeps until April; however, if its sleep is disturbed, it can come to life quickly. Senses of smell and hearing are excellent, eyesight not as good, but able to make out moving objects at a considerable distance. Surprisingly agile, it can run 30 mph (48 km/h) on the flat, and can gallop for miles over steep mountain slopes. An excellent swimmer, it crosses large rivers and lakes that are many miles in width. Cubs can climb trees, but mature bears cannot because their claws are too long and their bodies too heavy.

 

HABITAT Adaptable to a wide range of terrain and climate, including tundra, forests, mountains, and semi-deserts.

 

DISTRIBUTION In pioneer times, grizzly bears were common in most of western North America from Alaska to northern Mexico, and from the western coastal mountains eastward to the Great Plains. The largest remaining populations today are in Alaska and Canada. Grizzlies are found in all parts of Alaska except for the range of the Alaska brown bear (Game Management Units 1-10 and 14-18). In Canada, they are found mainly in British Columbia and the Yukon, but also in western Alberta and southwestern Northwest Territories, particularly in the Mackenzie Mountains. (The common grizzly gives way to the barren-ground grizzly east of the Mackenzie River Delta and north of the tree line in the Northwest Territories and Nunavut.) There are a few isolated populations in the 48 conterminous United States, especially in Montana, Wyoming and Idaho, plus Yellowstone and Glacier national parks. Survivors may still exist in a remote area of Mexico's Sierra Madre Occidental.

 

REMARKS The grizzly is one of the finest hunting trophies on the North American continent. (Theodore Roosevelt considered it the top trophy.) For a big bear with a big skull, one should search the salmon rivers of British Columbia or of Alaska north of Unit 18. Interior or mountain grizzlies run smaller than the coastal salmon-eaters because they have less to eat. (Observing a grizzly eating berries on a mountainside, one wonders how the nourishment obtained can possibly compensate for the energy expended.) Interior grizzlies make up for their lack of size by having a beautiful coat of long, thick hair that comes in a variety of colors. A highly satisfactory way of hunting grizzlies is the classic fall horseback hunt for several species. Here, the sheep rifle is generally used for the bear as well; while a bit light, it will suffice with good bullets and good shooting. A grizzly is smaller than an Alaska brown bear, but just as tough and probably more dangerous.

 

TAXONOMIC NOTES Classification of grizzly bears in North America needs updating. The most recent lists 60 or so species and/or subspecies within the SCI boundaries for grizzly bear, which is far too many. All except those we have consigned to the barren-ground grizzly are combined here, with horribilis Ord, 1815 having priority.

 

STATUS The grizzly can survive only in wilderness, because it coexists poorly with man. Considered dangerous to humans, and with a history of feeding on livestock, it has been exterminated over large areas.

 

The Mexican grizzly (subspecies nelsoni), formerly of northern Mexico and southwestern New Mexico, but now probably extinct, was listed as endangered by the USF&WS (1970) and the IUCN, and is on Appendix I of CITES (1975).

 

Skitt bjørne jakt!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for en fin artikkel med mye nyttig info. Har forsket en del på dette selv siden jeg som sagt skal forsøke å finne en brunbjørn til høsten. Alltid noe nytt å lære. Mye av moroa med en slik tur er forberedelsene, lese teori, se jaktfilmer, skytetrening osv.

Bare for å oppdage at virkeligheten sjelden er slik man hadde tenkt, men det er nettopp det uforutsette som gjør jakt spennende.

 

Har boken til Boddington og kan bekrefte at den er ypperlig og meget nyttig lesning, også for annet vilt enn bjørn.

 

Har nylig sett en jaktfilm hvor noen nordmenn jakter bjørn på Kamchatka. I flere av situasjonene skytes det på bjørn som løper rett i fra jegeren, stående med lang arm, på avstander over 300 m.

 

Ikke helt Boddington.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:) Hei

Canada er et fantastisk land .Reiser for andre gang til Yukon

17sept.-MØttes kansje i Whitehourse??

I år reiser eg Bonnet Plume Outfitters etter å ha pratet med to Normen

som var der i 2007,de var 100%.Dei laga og en film av turen som dei la ut

for salg. Skal ein reise med Bonnet Plume Outfitters må

en booke 2-3 år før.

Skal i sept jakt på Moose og Gizzly

Skal en få en stor Gizzly må en jobbe litt for de ??

 

Har de funne utt kva som skal til for å ta med seg kuler på flyet

etter nye regler 1 mai ???Har bestilt kuler i Canada de er vel beste

en får ikke problem med bag.

 

Helsing MAS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei MAS,

Vi går etter det samme viltet.

 

Har hørt mye bra om Bonnet Plume, naboterrenget til Widrig dit jeg skal. Begge ligger i nord som jeg tror er en fordel.

Bare tilfeldigheter som gjorde at jeg ikke valgte dem.

 

Jeg skal flys inn 1. sept. så da bommer vi på hverandre.

 

Jeg tar ikke sjansen på bråk med ammo på fly og får det lokalt der borte. Så blir jo bagasjen litt lettere også.

 

Fikk meg en støkk her når jeg så i en annen tråd at man ikke kan ta med lyddemper til Canada.

 

Demperen hadde kanskje endt som brevvekt på tollstasjonen i Whitehorse om jeg ikke hadde lest det. Nyttig dette forumet.

 

Vet du hvor man kan få tak i videoen?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...