Jump to content

Noen med kjennskap til dansk AMA 7,62 surplus riflepatroner?


Tetanus

Recommended Posts

Var en snartur innom Våpenhuset i Stavanger, og der kom jeg over noe Dansk surplus ammo i 7,62 Nato (.308W). Den var rimelig, 3 kroner smellen, så jeg plukket med meg 200 skudd i 50 skudds pakninger. Når jeg nå kommer hjem, og får tatt en nærmere titt, så ser jeg at ammoen har blitt ompakket i 2008 av Bisgaard & Nielsen. Videre ser jeg at skuddene er preget med AMA i forskjellige numre fra tidlig 80-tall til nyere 90-tall. (Dvs jeg antar at det er årstall, siden jeg antok at det var mest sannsynlig) Regner med at det er god blanding av lot'er oppi disse pakkene. Noen av hylsene ser litt slitne ut, dvs er ikke skinnende rene, men det er ingen synlige skader eller lignende som jeg kan se.

 

Er det noen som har erfaring med denne ammoen? Billig treningsammo var det ihvertfall, selv om jeg regner med at presisjonen kan være så som så.

 

Av informasjon på pakken fremgår følgende:

50 stk Riffelpatroner

7,62x51

(.308W - 7,62 Nato)

Fremstillet: AMA, Hjørring DK

Ompakket: 2008 Bisgaard & Nielsen

http://www.bisgaardnielsen.dk

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Etter en kjapp test kan jeg bekrefte at den er magnetisk nok til at kula kan løftes ved hjelp av magnet, såvidt... Testeksemplaret var en AMA 81, men jeg regner med at alle er identiske.

 

Nå har jeg kun bunnmerkingen å forholde meg til, så jeg får sortere de etter det. Lot nr har jeg dessverre ikke, hvis det ikke er noen magisk måte å se på patronen hvilken lot den kommer fra.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

AMA 84 - magnetisk

AMA 92 - magnetisk

AMA 96- ikke magnetisk så langt jeg kan se, fester seg ikke på magneten (testet 2 for å være sikker)

 

Mesteparten av ammoen er produsert i -81, -84, -95 og -96. Noen slengere fra andre år innimellom, men ikke mange.

 

3 patroner ble kassert da de var skadet, resten ble bare pusset litt med en klut for å få bort det værste av "støvet".

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg vært på skytebanen en tur og testet litt. Skjøt omtrent 15 skudd med AMA 81. Fikk ikke testet så mye presisjon, da jeg skulle skyte inn kikkerten.

 

Virker som de var litt i kvass i ladningen for min Remington, måtte virkelig ta i for å få opp sluttstykket. Er det skadelig for løpet?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...