Jump to content

Remington 7600


WinchesterM94

Recommended Posts

Hei i min kjedsomhet og gode tid under sykmeldingen om dagen sitter jeg og surfer nettet og spesielt inne på kammeret. Nye våpen og andre ting jeg ikke har tenkt over før dukker opp.

 

Så da jeg så div amerikanske sider skryte av denne modelen "Remington 7600" tenkte jeg litt, hmm denne er jo spesiel og litt tøff å se på.

 

Så noen med litt mere kritisk erfaring med de her inne? Eventuelt noen europeiske blader som har testet de eller noe som noen kan fortelle fra osv?

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk hatt 3 stk. 2 i 30.06 og en som jeg har nå , en carabin i 35 Whelen. De 2 jeg hadde før ble byttet bare fordi jeg byttet rifler som jeg byttet underbukser.Presisjonen er det ingenting i veien med , det er avtrekk og slagtid som er problemet i forhold til presisjonsskyting men det er ei rein jaktbørse . Klarer med rette ladninger å skyte 5 skudds samlinger på 30mm på 100 meter.

Har vært en test i Jeger hund & våpen på midten av 90 tallet i 3006 samt en i Våpenjournalen i 243Win på begynnelsen av 90 tallet og begge kom frem til samme konklusjon at det var ei pålitelig slåmaskin av ei jaktrifle.

Er veldig kjapp å skyte med , man har ladet før børa er på plass igjen etter rekylen .

Jeg necsizer alle hylsene jeg bruker i den uten kamringsproblemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... interessant.

 

Jeg mener egentlig at det ikke er noen grunn til ikke å bruke Mauser på jakt.

 

Men nå har jeg også kjøpt meg en 7600. Måtte bare ha en for å prøve den. Jeg har hørt og lest mye løye om presisjonen, så det er betryggende at du har god erfaring 358win - har ikke fått prøvd min ordentlig. Og repeteringen er lynrask ja, kan ikke sammenlignes med hverken bolt eller lever. Selv for meg som knapt har prøvd den.

 

Et aber er dog pussing av bolt og kammer. Det er litt omstendelig.

 

Nå har du dessuten sjansen hos importøren Jakt og Friluft - de hadde tilbud på denne til 6300 (mener jeg å huske at det var) i både synt og treverk, rifle og karabin.

Link to comment
Share on other sites

Ja pussing er noe herk å må skje fra munningen. Følger med en egen børste og pusselappholder til å pusse kammeret med. Er forresten mulig å ta ut løpet med å skru ut røret som forskjeftet løper langs men sitter noe jævlig og er ikke å anbefale.

Denne rifla har vært blant spesiellt intreserte i mange år .Jeg fikk min første på begynnelsen av 90 tallet .

Husker spesiellt et bilde av Edvard Elsrud på forsiden av en bok han gav ut der han satt sammen med elgbikkja og en Remington 760 . Det var igrunn da jeg bestemte meg for at det måtte være en glimrende alternativ på elgjakt og det var det :D

Link to comment
Share on other sites

Synes det rart at disse pumperiflene ikke er mer populære i forhold til bøylerifler. Disse pumpene er jo egentlig boltrifler med frittliggende løp. Avtrekket kan tunes av kompetent børsemaker til god drillingstandard. Ved vanlig liggende skyting

kan jeg ikke se noen forskjell i presisjonen i forhold til mine andre rifler. Jeg vet at det norske landslaget i skyting på løpende hjort brukte de. Er det noen som vet om de også har vært brukt til jakt på sintere vilt som villsvin og bjørn?

Link to comment
Share on other sites

Har med min som back up børse på drivjakt i Polen i tillegg til autoen. Var en som hadde glemt magasinet til boltrifla som måtte låne den i fjor men han skjøt ikke noen dyr med den. Jeg har bare skutt elg og rådyr med den foreløpig men at det er en fin grisebørse er det ikke tvil om

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Jeg har lest at det er krøkkete å bytte løp i denne, og at avtrekk/presisjon kan være så som så... stemmer det?

Eller er det forholdsvis greit å få en børsemaker til å bytte løp (til et uten faste sikter og litt tykkere), eventuelt avtrekk også?

Og bør kikkert festes til løpet for å unngå treffpunktendring under bruk?

 

Spekulerer på noe slikt i .270W:

7600_heavy_thumbhole_1.gif

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mer krøkkete å bytte løp på denne enn på en vanlig boltrifle. Det er verre på mod 7400 - halvautoversjonen. Det er rimelige våpen som kan være litt grove, men presisjonen ofte meget god. Avtrekket er som på halvautovarianten, med disconnector. Dette gjør det litt mer "klissent" enn ett enklere boltrifleavtrekk. Den har hane, altså ikke tennstempel, og har relativ lang lukketid. Bytting av avtrekk har jeg ikke hørt om, men det kan tunes litt, uten at man bør vente at det blir match-kvalitet av det. Kikkerten står godt på selve låsekassen, neppe noe å vinne på å sette det på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå ganske mere krøkkete å bytte løp på pumpa enn en vanlig boltrifle. Sluttstykke låser med roterende bolthode i enden på pipa og spor for låseklakkene må freses i enden på pipa. Selve pipa er ikke gjenget inn i låskassen. Ikke alle børsemakere som har utstyr for dette men vil tro at alle som kan lage piper til Sauer 202/200 og Shultz&Larsen kan klare denne jobben.(gjør ikke Våpensmia slike jobber -hvis de eksisterer lenger)

Men finner du en fabrikkbørse i det kaliberet du vil ha tror jeg ikke trenger å bekymre deg for presisjonen i selve pipa. Det er avtrekk/slagtid som er det største aberet med denne rifla

Link to comment
Share on other sites

Det er nå ganske mere krøkkete å bytte løp på pumpa enn en vanlig boltrifle. Sluttstykke låser med roterende bolthode i enden på pipa og spor for låseklakkene må freses i enden på pipa. Selve pipa er ikke gjenget inn i låskassen. Ikke alle børsemakere som har utstyr for dette men vil tro at alle som kan lage piper til Sauer 202/200 og Shultz&Larsen kan klare denne jobben.(gjør ikke Våpensmia slike jobber -hvis de eksisterer lenger)

Men finner du en fabrikkbørse i det kaliberet du vil ha tror jeg ikke trenger å bekymre deg for presisjonen i selve pipa. Det er avtrekk/slagtid som er det største aberet med denne rifla

 

Det er en "kloss" mellom pipa og låsekassen.(Teknisk sett er det dermed denne "klossen" som er "låskasse") Denne klossen skrues fast til låskassen med røret(kombinert mutter) som ladgrepet glir på. Bolten låser i låseklakker som sitter i denne "klossen". Pipa skrues i denne klossen som i en vanlig boltrifle. "Klossen" kan ses på bildene over dette innlegget.

 

Bilde 13 og 14 i første post idenne tråden viser denne låsekasseklossen og at det som vanligvis kalles låskasse egentlig bare er et tomt skall.http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=29667&start=0

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...