Jump to content

Ombygging av halvauto til rettrekker.


SuperZ

Recommended Posts

Jeg har sett mange tegninger både til Ruger 10/22 og Marlin hvor folk har laget "single shot conversion" til disse våpnene.

Målet med dette er å hindre mekanismen i å lade om, noe som fører til mindre lyd (interessant for sub) og muligens gjevnere utgangshastighet.

Felles for alle de typene jeg har sett er at de er knotete og ser ikke spesiellt bra/proff ut.

 

Jeg sitter derfor med tanken om å bygge om min Marlin 60 til rettrekker. Låsemekanismen på de ombyggingene jeg har sett har vært spinkle, så jeg tror ikke det skal vært noe problem å låse i alukassen på våpenet.

 

Jeg har ikke studert sluttstykket enda med tanke på om det er nok gods der til å gjøre modifiseringer, men tanken er å se om det er mulig å bytte ut ladehendelen med en mekanisme som åpner en "pin lock" eller "ball lock" før man drar sluttstykket tilbake for å lade om.

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Begynnte å tenke på det etterhvert. Kunne jo blitt en Browning T-bolt kanskje 8), men da blir liksom litt av stasen borte.

En ting er at det er litt synd å hore opp en våpen som fungerer utmerket, men når man ser på prisen på å kjøpe nytt sammen med gleden av å spekulere ut nye (ikke nødvendigvis gode) løsninger frister det litt å tenke på modifisering.

 

Ettersom jeg sikkert ikke får kjøpe nytt sluttstykke før jeg evt. har levert inn det gamle blir det enten halvauto eller rettrekker.

 

En ting som kanskje er med på å avgjøre skjebnen til dette prosjektet er å vurdere om det å låse sluttstykket bare på den ene siden vil gi negative konsekvenser. Det er godt mulig å lage låsing på begge sidene, men det blir litt mer komplisert og avhengig av god tilpassning.

Er det noen som har studert en .22LR rettrekker som kan si om den låser symetrisk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på en løsning der ladehendelen bygges om til en vippearm med Z-form som roterer om en bolt ca. midt i sluttstykket. Denne vil låse forran på venstre side og bak utkasteråpningen på høyre side.

midtre del av sluttstykket freses ned gjevnt med utfresningen for den orginale ladehendelen og den nye vippearmen monteres med fjærbelastning, slik at den låser automatisk. Man trenger bare å slippe bolten fram for å lade (kjappere enn en vanlig rettrekker :wink: )

Dette hadde vært et fantastisk spennende prosjekt.

 

Det beste med denne løsningen er at man kan montere en settskru som holder låsen oppe, slik at man fortsatt kan skyte halvauto hvis man vil det.

Link to comment
Share on other sites

Virker laseggjørlig. Hva venter du på?

 

Alternativt kan du dele Z-en i tre deler, tverrbolt bak og fremme, og la ladehåndtaket operere boltene.

 

Fordelen med tverrbolter er at de kan tilpasses lettere.

- Spenn bolten fast i fremre posisjon.

- bor gjennom låsekassen fra venstre side og inn i bolten for fremre bolt

- og likt fra høyre side for bakre bolt.

 

Evt. kan du lodde igjen den eksisterende utfresningen for ladegrepet, for å ha gods å montere fremre bolt i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vokste opp med en T-bolt i .22.

 

Den er boltaction salongrifle nummer en for meg.

 

I alle fall den gamle har er bankhvelvfølelse når man tar ladegrep. Ikke slark, bare nydelig følelse. Og hvis det spiller noen rolle-- symmertrisk låsing av sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på to alternativer for ombygging:

 

Den mest komplette tror jeg er den som "tolvsju" nevner med to uavhengige bolter som betjenes av ladearmen.

Her må det bygges ny ladearm som hengsles opp et stykke bakover på sluttstykket. Dette gjør at ladearmen roteren når den trekkes bakover.

Plasseringen av låseboltene i forrhold til ladearmens rotasjonspunkt kan variere i forrhold til hvor stor inngrep de må ha og hvor stor rotasjon ladearmen kan/bør ha.

Jeg ser at f.eks. T-bolten har ganske lang ladearm. Sikkert for å få nok moment til å åpne låsen og jeg er derfor usikker på om den orginale ladearmen jeg tenkte å modifisere vil fungere.

 

Et annet alternativ er å droppe rotasjonen. Da må ladearmen trekkes ut og bakover. Dette er en mye lettere løsning. Her kan selve ladehendelen fjærbelastes og modifiseres til å være fremre venste lås (den fungerer på samme måte orginalt for å låse sluttstykket i bakre stilling) og en vippearm monteres for å betjene bakre høyre lås.

Bakdelen er jo selvfølgelig at det ikke blir en "ekte" rettrekker. Ladearmen må også modifiseres for å greie å dra den ut fra låsekassen.

Dette er det alternativet jeg tror jeg kommer til å se på. (keep it simple stupid :oops: )

 

Skal "dakke" etter jeg får målt opp sluttstykket.

highresimage?saleitemid=441350

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...