Jump to content

Hvilken 9,3-villkatt? [Løst: 9,3 RSM]


omega

Recommended Posts

For en tid tilbake leste jeg om en ny villkatt i kaliber 9,3 mm da jeg var innom nettsidene til en eller annen high-end-produsent av rifler og/eller riflestokker. Jeg tror kreasjonen var basert på WSM-hylsa, men det var ikke en "vanlig" 9,3 WSM. Den heter noe annet, så vidt jeg husker har den fått produsentens navn. Av andre opplysninger kan det nevnes at jeg mener å minnes svakt at produsenten trakk noen sammenligninger med .375 H&H Mag mht. enkelte specs/features.

 

Noen som vet hvilken kattepus jeg snakker om? (Og jada, jeg har googlet!)

 

 

---

EDIT: endret tittel

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå var det én viss person hele i verden som egentlig burde holdt seg unna denne tråden, for det var nettopp denne personen hadde i tankene. :mrgreen: Tenkte jeg skulle få noen jeg kjenner som skal på SHOT Show, til å plukke med seg et eksemplar av denne nyskapningen, hvis den i det hele tatt var mulig å få tak i da. Og så kunne Yoda ved Randsfjordens bredd forhåpentligvis komplettere samlinga si med en sårt etterlenget nyhet. Det ser imidlertid ut til at det bør smøres med tålmodighet, for her er saka:

 

Mystery solved. En stor takk til historikk-funksjonen i Chrome, som husket jeg var innom nettsidene til Roedale Precision da jeg søkte etter stokk og bunnmetall til Tikka T3. (Ja, Roedale har begynt å lage bunnmetall til T3, sikkert en nyhet mange vil sette pris på!) Den nye patronen heter 9.3 Roedale Short Magnum (9.3 RSM):

 

9komma3.jpg

 

Jeg sakser fra Roedales nettsider:

 

  • The new 9.3RSM (Roedale Short Magnum) is a cartridge that provides energy levels on par with the .375 H&H, but in a short action compatable case. We developed this cartridge in an attempt to create the ultimate in performance on a variety of medium to large game. Necking up the .300WSM to accept a 9.3 bullet is a logical step in the developement of the WSM case. Using heavey round nose bullets such as the Lapua Mega this cartridge is unsurpassed as a close range – driven boar stopper. By using bullets with a higher B.C. such as the Nosler Partition (0.482) and Accubond (.494) or some of the solid copper driving band type bullets,(which are available with a B.C of higher than 1.0) this cartridge really comes into its own on a medium to long range game such as Wapitti, Kudu and Bear.
     
    The first tests last week proved to be very exciting, the cartridge shows excellent accuracy potential combined with high energy and stopping power.
     
    We tested 5 loads using the 286gr Nostler Partition bullet, steping loads up from minimum to maximum in 5 lots. 2 of these loads displayed sub ½ MOA accuracy on our first attempt ( group size for 5 rounds was 12.5mm and 12.4mm, and that was from sporter weight barrel!!). In the coming weeks we will be conducting extensive tests and putting this cartridge forward for C.I.P. listing.

 

Jaja, den som venter på noe godt osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...