Jump to content

Puslete okse med svært gevir


Truls

Recommended Posts

Jeg kjøpte et svensk jaktblad for et par uker siden, der oppslagsbildet på coveret viste en elgokse, to hunder og en mann i vinterskogen. Historien dreide seg om at mannen ble overrasket da hundene drev elgen like forbi nesa hans, og at fotografen klarte å feste overraskelsesøyeblikket til filmen.

 

Fotografen er kjent og har tatt mange flotte bilder som er brukt til å illustrere både bøker og blader.

 

Jeg stusset litt over dette bildet. For det første ser det ut til at området foran oksen er lysnet opp, sikkert fordi elgen på originalen "smelter" sammen med treet i bakgrunnen. Det er forsåvidt greit nok, så lenge motivet ikke er manipulert. Det er slik man er nødt til å gjøre av og til for å redde bildet.

 

Men det som jeg syntes var snodig, er at oksen er så liten. Kanskje det er et optisk bedrag, men for meg ser det ut til at oksen er nærmere fotografen enn mannen er, i hvert fall ikke lengre unna. Alle okser er jo ikke like svære, selv om de har flotte gevirer, slik denne oksen har.

 

Noen flere som har sett bildet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...