Jump to content

Tørking av treemner til knivskaft i mikrobølgeovn?


boganis

Recommended Posts

Har noen her inne forsøkt å tørke rå treemner i mikrobølgeovn?

Har hørt at dette skal være mulig.

Hvis så på hvilken effekt (Watt, evt. program)?

 

Sprekker trevirket mer eller mindre enn ved langtidstørking?

 

Krymper trevirket mer eller mindre enn ved langtidstørking?

 

Funderer på om slik tørking er et alternativ for treslag som sprekker lett ved langtidstørking.

Link to comment
Share on other sites

mulig det går tror du må bruke svak varme,men jeg tror det sprekker fortere grunn hurtig tørking.det du kan prøve og gjøre er og smøre tre lim i endan la det tørke før du prøve det da ungår du tørke sprekk fra endan,krympinga er heilt lik om du tørke hurtig eller sakte.ta og kok det et par tima mens den er rå og u tørka da ungår du sprekker seinere virke som tret blir meir dødt gamalt gubb råd:!:

Link to comment
Share on other sites

Har sett at flere har beskrevet dette i det forumet til svenske knivforeningen.

http://www.svenskkniv.se/forum/index.php

Brukerord er "knivar"

passord "tillforum" (NB: to "l" `er)

 

Det er nok ikke ofte i bruk, men flere har god erfaring med dette. Selv har jeg aldri forsøkt det da jeg driver mest med horn, så jeg aner ikke framgangsmåte eller effekt. Men jeg vil tro du finner svar på dine spørsmål ved å søke litt på dette forum.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det funker fint. Bruk svak varme(tining). Prøv med ett minutt. Treklossen skal bli ganske varm. Avkjøl. Gjenta 4-5 ganger.

 

de gangene jeg har gjort dette har jeg surret emnet inn i tørkepapir,bytt papir melom hver runde i ovnen,brukte denne metoden før på mindre boller jeg dreiet.

men nå bruker jeg å legge dem på sprit et døgn og tørker i romtempratur surret i avispapir.

 

ikke prøvd det på knivemner men kan tenke meg at det er tørt iløpet av en mnd.

 

les mer om metoden her http://alcoholsoaking.blogspot.com/

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om alkoholtørking.

 

Hva slags sprit benytter du når du sprittørker?

Rødsprit?

 

bruker vanlig rødsprit ja.

 

et par tips:

 

-ha en egen bøtte med til rødspriten IKKE lån vaskebøtta til mor(lærte det the hard way)

 

-ta emnene opp av spriten på kveldstid,ikke så kult å få besøk når huset stinker som en russebil :wink:

 

-la emnene ligge i kjørlig di første dagene før du tar de inn i varmen

 

-bruk vekt og skriv ned vekt/dato på en post-it...når vekten har stabeliser seg er emnene tørre....TATAAA :wink:

Link to comment
Share on other sites

mulig det går tror du må bruke svak varme,men jeg tror det sprekker fortere grunn hurtig tørking.det du kan prøve og gjøre er og smøre tre lim i endan la det tørke før du prøve det da ungår du tørke sprekk fra endan,krympinga er heilt lik om du tørke hurtig eller sakte.ta og kok det et par tima mens den er rå og u tørka da ungår du sprekker seinere virke som tret blir meir dødt gamalt gubb råd:!:

PS bruk tykkt lim,jeg husker ikke kor høy temp vi hadde i tørka når jeg gikk yrkesskolen :D

Link to comment
Share on other sites

 

Sprekker trevirket mer eller mindre enn ved langtidstørking?

 

Krymper trevirket mer eller mindre enn ved langtidstørking?

 

Funderer på om slik tørking er et alternativ for treslag som sprekker lett ved langtidstørking.

 

Treverk sprekker i utgangspunktet mindre ved langtidstørking. Sprekking skjer når ulike deler av trevirket tørker ulikt. Ved å tette endeveden med lim, voks e.l. unngår man at endene tørker fortere. Jeg kan ikke se for meg at trevirket krymper mer eller mindre avhengig av tørketid.

 

Langtidstørking er definitivt den metoden der man risikerer minst sprekking etter mitt syn. Men det er viktig å tette endeveden.

 

Trevirke krymper lite i lengderetningen, men kanskje ca. 10% i bredderetningen (på tvers av årringene).

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Ser på amerikanske tredreiersider at mange anbefaler å tørke i denaturert sprit. Tror de gjør grovdreiing først og  så tørker emnet før findreiing. Alternativet er å tørke i en pappeske eller papirpose med dreiespon. Vekten noteres når man starter og så sjekker man den regelmessig. Å tørke slik kan ta tre til seks måneder, sier dreielæreren min. En fuktighetsmåler koster under to hundrelapper på Biltema og hos Clas Ohlson. En knivmaker jeg kjenne tørkerr skafteemnene i fryseren. Vannet legger seg som perler på utsiden, de kan bare tørkes bort, sier han. Fikk ikke med meg hvor lenge de lå der

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...