Jump to content

38sp variasjon på hylsevekt


chopper

Recommended Posts

fant ut her om dagen at jeg skulle sjekke vekta på noen 38-hylser at det er vektforskjell mellom hylsemerkene er forsåvidt ikke uventet, men at hylsevekta på to cbc-hylser var opp mot 8 grain forskjellig. Det forundrer meg. hva er akseptabel hylsevektforskjell for at det ikke skal ha nevneverdig innvirkning på presisjonen?

ser at gfl og speer har omtrent samme vekt og cbc og norma er noe lettere. har en forskjell på inntil 4 grain på hylsene noen nevneverdig innvirkning på presisjonen?

 

fant ingen lignende tråd her i pistolladekammeret

Link to comment
Share on other sites

varierende hylsevolum vil selvfølgelig forårsake varierende trykk- til en viss grad, det varierer med patron. 9x19mm er som kjent mer sensitiv enn mange andre pistolpatroner.

 

en ting du kan sjekke er om hylsene er like lange- hvis ikke, trim dem, og vei igjen.

 

ammunisjonsprodusentene produserer ikke alltid hylsene selv, og om underleverandør av hylser variere med ammunisjons-lot, vil selvfølgelig hylsene variere. det er allikeve ofte mulig å sortere hylser fra en produsent, etter variasjon i bunnstempel, profil på rand, kanten på hettelomma, evt andre variasjoner du finner.

 

ta også en titt inni hylsa når du sorterer, f.eks norma har produsert endel hylser som er "semi-balloonhead" og dermed har mye mindre gods i hylsehodet.

 

en pansjonert herremann jeg kjenner driver å forsker endel i variasjoner i 38special-hylser, og dasåesielt variasjoner i hylsehode. dette har innvirkning på hvordan "oppstrammede" revolverer oppfører seg, om rimmen henger eller ikke.

 

...men, alt dette er ganske tidkrevende, det enkleste er kanskje å kjøpe seg et godt parti med Starline-hylser, trimme dem til samme lengde, og passe godt på dem?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 38spl med CBC hylser nå i mer enn 10 år.

Lader ca 10000 hvert år

Har tidligere hatt dem på vekta og fant vekforskjell, men ikke så mye som du nevner.

 

Kan det være at noen av dem du har veid har vært ladet flere ganger enn andre, slik at de er mer sotede inni.

Dette sotlagets tykkelsesvariasjon kan ikke sees med det blotte øyet, men kan fort gi den store variasjonen du oppgir.

 

 

Siste:

Etter ditt innlegg tok jeg 100 stk hyls og gjorde dem rene i ultralydvaskeren, tørket dem og har nå veid dem.

 

Vekt avviket ble 5 grain, dvs ingen ting å bry seg om :D

 

Du vil i alle fall aldri kunne ha sett det i en ev testskyting med veide hylser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet stor presisjons forskjell på to forskjellige lotter med CBC hylser. Vekta var forskjellig, men største utslaget gav nok forskjellen i godstykkelse, som gav forskjell i krymp styrke/hold. Akkurat de to lottene opplevde jeg nok forskjellen som ekstrem (tyngste gav best presisjon)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...