Jump to content

Hva du ikke skal gjøre!


Jo85

Recommended Posts

En forhandler her vestpå hadde liggende en Model 19 i slik tilstand til skrekk og advarsel. Historien bak, slik jeg har hørt den, er som følger:

 

Revolverens eier var aktiv skytter og erfaren hjemmelader bosatt litt utpå bygda. Han jobbet offshore, og i en av uteperiodene fant broren hans ut at han ville prøve hvordan det var å skyte med en .357 magnum. (OBS! Dette er mange år siden, ikke noe krav om våpenskap den gang.) Revolveren fant han, men ikke noe ammunisjon. Ladebenken neste, og krutt er jo krutt og kuler er kuler.

Han var alene da det smalt, men kom ganske kort tid etterpå stormende inn til den lokale sportsbutikken med de sørgelige restene av revolveren. Han lurte på om de kunne reparere den før broren kom hjem om ettermiddagen slik at han ikke fant ut av tjuvlånet...

Etter at sannheten kom for dagen sendte sportsbutikken revolveren til forhandleren jeg så den hos for å få avklart om det overodet var mulig å gjøre noe med den, noe det selvsagt ikke var.

 

Samme forhandler har også vist meg to Super Blackhawker der tønnen har vært i samme tilstand og topstrapen bøyd opp i en knekk :shock: På den ene var også tønneakslingen brukket.

 

Hjemmeladning har ikke marginer for slurv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde nesten det samme med min gamle, nå pensjonerte, M19 en gang. Det var i mine aller ferskeste hjemmeladerdager. Hadde ladet noen semislappe 105 swc-er med litt 310 bak. Så hadde jeg vel en gang under ladinga skulle dobbeltsjekke kruttvekta, og selvfølgelig satt hylsa tilbake i feil stasjon. Resultatet ble dobbelt ladning, og en liten bul i kammeret den ble avfyrt fra. Bulen var ikke synlig fra utsida, men kunne skimtes innvendig. Revolveren var for så vidt like hel, men hver gang jeg skjøt noe i dette kammeret etterpå, så revnet hylsa. Sikkert unødvendig å si det, men jeg sluttet å bruke den etterpå og fikk den destruert så snart en ny 686 var på plass.

Link to comment
Share on other sites

tønna kan da byttes,har utført bytte etter en liten bule,da med årsak at etter masse 38 ladninger ble det skutt magnum ladning allt godt innenfor normale trykk,men når det skytes 38 ladninger med blykule legges det igjen bly i konen i tønna,dette vil da gi trykkøkning langt over det ønskelige.Huskderfor kjøp og bruk kammerbørste!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...